به گزارش ايسنا، يك خلبان جنگنده پس از يك پرواز طولاني و با خستگي زياد قصد دارد به پايگاه باز گردد. يك پيغام هشدار روي صفحه كنترل روشن مي شود، اما آيا خلبان مي تواند متوجه اين هشدار شده و مشكل را برطرف كند؟

به زودی فرماندهان قادر خواهند بود با استفاده از فناوری الکتروانسفالوگرافی(EEG) یا ثبت فعالیت امواج مغزی، وضعیت روانی خلبان در حین پرواز را مورد ارزیابی قرار داده و نحوه واکنش وی به علائم هشدار دهنده را بررسی کنند.

به گفته اسکات مکیج، رییس مرکز محاسباتی علوم اعصاب شوارتز(SCCN) وابسته به دانشگاه کالیفرنیا و سرپرست پروژه تصویربرداری مغزی - بدنی(MoBI)، برای استفاده از فناوری الکتروانسفالوگرافی فرد باید بدون حرکت باشد و سیم های سنگینی نیز به سر فرد متصل می شود تا فعالیت مغزی مورد تجزیه و تحلیل قرار بگیرند و هرگونه حرکت حتی حرکت ابرو باعثبروز اختلال در سیگنال های دریافتی می شود.

در سیستم MoBI حسگرهای بی سیم با دریافت سیگنال های مغزی و فرستادن آن به رایانه، فعالیت مغزی فرد را مورد بررسی قرار می دهند.

محققان موفق شدند برای نخستین بار با استفاده از این سیستم، تصمیم افراد برای حرکت را در دو گروه سالم و مبتلا به ناتوانی‌هایی مانند اوتیسم پیش بینی کنند.

برخلاف فناوری EEG که تنها امواج مغزی را ثبت می کند، سیستم MoBI‌ می تواند همزمان با تصمیم فرد برای حرکت، آن را شناسایی و تشخیص دهد. حسگرهای این سیستم مانند میکروفون صدای سیگنال های مغزی را دریافت می کنند.

دکتر ماریسا وسترفیلد، متخصص اعصاب و روان و جین تاونسند، محقق بررسی رفتارهای حرکتی نوجوانان مبتلا به اوتیسم سن دیه گو در این پروژه با مکیج همکاری می کنند.

در آزمایش این سیستم، کلاه و لباس هایی با حسگر EEG‌ به نوجوانان مبتلا به اوتیسم پوشانده شده، تصویری از یک سفینه فضایی روی دیوار نقش می بندد و از نوجوانان خواسته می شود که تغییر مکان سفینه روی دیوار را ردگیری کنند.

اگرچه واکنش مبتلایان به اوتیسم در مقایسه با افراد سالم کندتر است و زمان بیشتری می‌طلبد، اما این سیستم توانست تصمیم برای حرکت را به موقع تشخیص دهد.

به گفته جان فاکس، متخصص علوم اعصاب مرکز آلبرت انیشتین نیویورک، فناوری MoBI دانشمندان را قادر می‌کند که دید بهتری از فعالیت مغز به دست آورند.

محققان امیدوارند بتوانند تا چند سال آینده یک سیستم ۶۴ الکترودی طراحی کنند.

مختصصان اعصاب و روانشناس از سال ۱۹۲۶ از فناوري EEC براي بررسي امواج مغزي استفاده مي كنند.