مراسم بزرگداشت شهدای منا در حوزه هنری برگزار می‌شود

زهرا اصل رکن‌آبادی فرزند شهید غضنفر رکن‌آبادی سفیر سابق ایران در لبنان، با بیان اینکه سومین سالگرد شهادت شهدای منا را در پیش داریم، اظهار کرد: همان‌طور که رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها تاکید کرده‌اند این حادثه هیچ‌گاه نباید فراموش شود و امسال هم در دیدار اخیرشان با کارگزاران حج تاکید کردند که از پیگیری فاجعه منا خسته نشوید.

وی همچنین گفت: علاوه بر اینکه ما مطالبات خود را از عربستان نسبت به این حادثه پیگیری می‌کنیم، بنا داریم همایش امسال را با موضوع دیپلماسی مقاومت برگزار کنیم که بعد دیگر و قدرتمندی از زندگی پدرم و شهید آقایی‌پور را در بر دارد. ابعاد سیاسی و کاری این بزرگواران به قدری پر رنگ و متفاوت است که تصور می‌کنیم نباید از آن غافل شویم.

وی ادامه داد: این همایش در این راستا برگزار می شود که بتوانیم به تعریفی از دیپلماسی مقاومت برسیم؛ به ویژه در شرایط امروز در کشورمان نیاز به الگوی خوب و قوی داریم و تصور می کنم در مسیر زندگی این دو شهید بتوانیم الگوهای خوبی را برای این موضوع برداشت کنیم.

رکن‌آبادی با بیان اینکه مراسم بزرگداشت شهدای منا روز جمعه ششم مهرماه برگزار خواهد شد، گفت : این مراسم ساعت 15 و 30 در تالار اندیشه حوزه هنری و با حضور سخنرانان : علی‌اکبر ولایتی و حجت‌الاسلام پناهیان برگزار خواهد شد. علی‌اکبر قلیچ نیز قطعه موسیقایی «قرار نبود» را که به یاد شهدای حادثه منا ساخته است و همچنین قطعه «ارتش میلیونی» را اجرا می کند. اجرای سرود، پخش کلیپ هایی از شهید آقایی‌پور و شهید رکن‌آبادی از دیگر بخش های این مراسم است.

فرزند شهید رکن آبادی خاطرنشان کرد: در مراسم بزرگداشت شهدای منا گروه های مختلف جبهه مقاومت همچون نمایندگان حزب‌الله، نمایندگان حماس، بنیاد شهید، نمایندگان وزارت خارجه و خانواده های معظم شهدا و دوستداران شهیدان در این برنامه حضور خواهند داشت.

شهید غضنفر رکن‌آبادی سفیر سابق ایران در لبنان و شهید محمدرحیم آقایی‌پور سفیر سابق ایران در اسلوونی در فاجعه منا به طرز مشکوکی به شهادت رسیدند.مرگبارترین حادثه در حج تمتع که ۲ مهر ۱۳۹۴ شمسی، مصادف با ۱۰ ذی‌الحجه ۱۴۳۶ قمری و ۲۴ سپتامبر ۲۰۱۵ میلادی روی داد به کشته و مفقود شدن بیش از هفت هزار تن از حاجیان انجامید و زائرانی از ۳۹ کشور جهان در این حادثه کشته، مفقود یا زخمی شدند. مقامات دولت عربستان پس از حدود سه هفته از حادثه، تعداد رسمی جان‌باختگان را ۷۴۷۷ نفر اعلام کردند.

بسته شدن گذرگاه شماره ۲۰۴ و ازدحام جمعیت، دلیل اصلی وقوع این حادثه اعلام شد. بر اساس آخرین آمار منتشر شده، شمار زائران کشته و زخمی جمهوری اسلامی ایران، از همه کشورهای دیگر بیشتر بود.

حضرت آیت‌الله سید علی خامنه‌ای رهبر معظم ایران اسلامی، در اولین واکنش‌ها به فاجعه منا، با اعلام سه روز عزای عمومی، مدیریت غلط و اقدامات ناشایسته دولت عربستان سعودی را عامل این فاجعه دانستند.

در پی این حوادث، دو تن از دیپلمات‌های ایرانی از جمله محمدرحیم آقایی‌پور و غضنفر اصل رکن‌آبادی هم به شهادت رسیدند.

شهید محمدرحیم آقایی‌پور اولین سفیر ایران در لوبلیانا بود که در دوره وزارت منوچهر متکی وزیر خارجه اسبق به این سمت منصوب و در دوران وزارت علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه سابق سفارت ایران در اسلوونی افتتاح شد.

غضنفر اصل رکن‌آبادی متولد ۱۳۴۵ در قم، دیپلمات ایرانی بود که از ۱۳۸۹ تا اردیبهشت ۱۳۹۳ سفیر ایران در لبنان بود. رکن‌آبادی در طول خدمتش در لبنان بار‌ها مورد سوءقصد قرار گرفت.