بلاتکلیف بودن ساختمان پلاسکو بعد از گذشت چند سال از آتش ‌سوزی

محمدعلی افشانی شهردار تهران صبح امروز در حاشیه رونمایی از چندین خودروی آتش‌نشانی که مجهز به نردبان‌های مرتفع بودند با حضور در جمع خبرنگاران و تبریک روز آتش‌نشان گفت: این روز یادآور رشادت‌ها و فداکاری‌های فرزندان این سرزمین در اطفای حریق پالایشگاه آبادان است که در دوران جنگ و بمباران‌های مداوم انجام شد و جمعی از آتش‌نشانان در آنجا به شهادت رسیدند.

شهردار تهران با بیان این اینکه به خاطر این حادثه،روز هفتم مهرماه روز آتش‌نشان نام گرفت، اظهار کرد: آتش‌نشانان انسان‌های از خود گذشته‌ای هستند که بدون ادعا به منظور حفظ جان مردم تلاش می‌کنند.

شهردار تهران با ابراز تأسف از اینکه به طور مداوم به حوادث مبتلا می شویم، اظهار کرد: در شهر تهران به مراتب شاهد حوادث بوده‌ایم و به همین دلیل نیازمند امکانات پیشرفته جدید هستیم. در حال حاضر6 نردبان 64 متری به تشکیلات آتش‌نشانی افزوده شده است.

وی افزود: از طریق بانک مرکزی تلاش گسترده‌ای برای تخصیص ارز برای خریداری نردبان‌های آتش نشانی انجام شد و اکنون وارد چرخه آتش‌نشانی شده‌اند.

افشانی با ابراز خرسندی از اینکه خرید این نردبان‌های مرتفع قبل از نوسانات ارزی انجام شد، اظهار کرد: سایر تجهیزات هم برای آتش‌نشانی نیاز است و باید در جاهایی که قرار است به صورت فیزیکی کار کنیم، تجهیزات کاملی داشته باشیم. گستردگی شهر تهران ایجاب می‌کند که ایستگاه‌های آتش نشانی بیشتری داشته باشیم تا هنگام ورود به حادثه سرعت عمل بالایی داشته باشیم و خسارت را به حداقل برسانیم.

شهردار تهران در خصوص تخلفات برخی از مالکین ساختمان‌های مسکونی در اسکان شهروندان در خانه‌هایی که پایان کار ندارند، گفت: اولین قدم باید از سوی خود مردم انجام شود و از سکونت در این ساختمان‌ها خودداری کنند، چون هنگام خرید ساختمان اولین مدرکی که مورد نیاز است همین گواهی «پایان کار» است و تا زمانی که مردم ما این کار را نکنند ما نمی‌توانیم کاری کنیم.

شهردار تهران با بیان اینکه سازندگان ساختمان‌هایی که به این شکل اقدام به اسکان مردم می‌کنند در کمیسیون ماده 100 جریمه می‌شوند، گفت: مردم می‌توانند در همان زمان به مراجع حقوقی و قضایی شکایت کنند .

وی افزود: اینکه همه انتظار داشته باشند به هر شکلی که می‌خواهند، رفتار کنند و تنها از یک مجموعه انتظار رفتار مدنی داشته باشند، غیر ممکن است و باید همه مطابق وظیفه خود رفتار مدنی داشته باشند تا اینکه جامعه ما در این مسیر به درستی قدم بردارد.

شهردار تهران در ادامه با اشاره به بلاتکلیف بودن ساختمان پلاسکو بعد از گذشت چند سال از آتش ‌سوزی آن گفت: در کمیسیون ماده 5 طرح نهایی پلاسکو مصوب شد و آنچه که بنیاد مستضعفان طراحی کرده بود، مصوب شد و قرار شد عملیاتی اجرایی آن هرچه سریعتر انجام شود.