پرونده ۷۰ متهمیِ صندوق ذخیره فرهنگیان به دادسرا ارجاع شد

 صندوق ذخیره فرهنگیان از جمله مؤسسات اقتصادی است که بخشی از سرمایه آن از طریق برداشت سهمی از حقوق ماهانه فرهنگیان عضو و بخشی نیز از طریق کمک دولت با هدف و اندیشه ارتقای معیشتی و رفاه فرهنگیان و طرح افزایش قدرت مالی بازنشستگان این وزارتخانه در سال ۷۴ ایجاد شده است.

شهریور ماه سال ۹۵ بود که زمزمه فساد در صندوق ذخیره فرهنگیان که ابتدا هشت هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شد، شنیده شد و آذرماه ۹۵ کمیته‌ای در مجلس شورای اسلامی برای رسیدگی و تهیه گزارش از ابعاد این تخلفات تشکیل شد.

جبار کوچکی‌نژاد رئیس کمیته تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان مهرماه سال گذشته در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: نتیجه تحقیق و تفحص از صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه در گزارشی ۴۰۰۰ صفحه‌ای آماده و تنظیم شده است.

وی افزود: ۱۳ هزار و ۲۵۰ میلیارد تومان تخلف بانک سرمایه نهایی شد و تخلفات صندوق ذخیره فرهنگیان و شرکت‌های اقماری آن در حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان است که مجموعاً حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان می‌شود.

*سخنگوی قوه قضائیه: تخلفی به این بزرگی در یک بانک ندیده بودم

سوم بهمن‌ماه ۹۵ حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای در صد و هفتمین نشست خبری خود در ارتباط با پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه اظهار داشت: این پرونده هر چه جلوتر می‌رود تخلفات گسترده و زیادتری در آن دیده می‌شود که جا دارد دولت و بانک مرکزی این موضوع را آسیب‌شناسی جدی کنند.

وی افزود: دولت و بانک مرکزی آسیب‌شناسی کند که چرا این مسائل رخ داده و چه اقدامی انجام دهند که دیگر تکرار نشود. قوه قضاییه با زحمت اقدامات لازم را انجام داده و متهم را دستگیر می‌کند ولی اکثر آسیب‌شناسی نشود موضوع تکرار می‌شود همچنین پرونده جای عبرت دارد و باید بنگرند که چه رخ داده است.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه این مقدار تخلف را یکجا برای یک بانک ندیده بودم، افزود: چند هزار میلیارد تومان در این پرونده در اختیار تعداد معدودی از افراد بدون تضمین برای وصول قرار گرفته و همه این مسائل برخلاف مقررات بانکی و تجاری است.

وی در نشست دیگری عمده تخلفات این صندوق را مربوط به سال های ۹۴ و ۹۵ دانسته بود.

سخنگوی قوه قضائیه 22 فروردین ماه امسال اظهار کرد: در مورد صندوق فرهنگیان هم برای ۳۰ نفر تشکیل پرونده شده و به‌زودی برای عوامل اصلی آن کیفرخواست صادر می‌شود.

*پرونده ۷۰ متهمیِ صندوق ذخیره فرهنگیان به دادسرا ارجاع شد

اما در پیچ و خم رسیدگی به پرونده عریض و طویل صندوق ذخیره فرهنگیان و بانک سرمایه، عباس پوریانی رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران، امروز از ارجاع پرونده متهمان پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان به دادسرا خبر داد.

وی افزود: این پرونده ۷۰ متهم دارد که تحقیقات پرونده سه ماه قبل انجام شده است و در حال حاضر پرونده این متهمان به شعبه رسیدگی کننده ارجاع شده که البته قاضی رسیدگی کننده نقایصی را در پرونده مشاهده کرد، لذا پرونده برای رفع نقص به دادسرا ارجاع شده است.

رئیس کل دادگاه‌های عمومی و انقلاب تهران تصریح کرد: مشارکت در تحصیل مال نامشروع و کلاهبرداری از اتهامات این متهمان است و پرونده برای رسیدگی به شعبه ۱۰۶۴ مجتمع قضایی امور اقتصادی ارجاع شده است.

به گزارش فارس، هرچند رسیدگی به پرونده‌ای با ابعاد و پیچیدگی صندوق ذخیره فرهنگیان نیازمند دقت زیادی است اما با توجه به اینکه زوایای مختلف آن با اعتماد و سرمایه حدود یک میلیون معلم شاغل و چندین هزار فرهنگی بازنشسته در ارتباط است و از آغاز رسیدگی‌ها هم مدت کمی هم نمی‌گذرد، به نظر می‌رسد تعجیل در رسیدگی و اطلاع‌رسانی دقیق در مورد آن می‌تواند به بازسازی این اعتماد کمک کند.