خودکشی در ایران؛ کمتر از نصف میانگین جهانی

خودکشی از آن دسته از موضوعاتی است که معمولا به دلایل مختلف درباره آن با احتیاط گزارش هایی منتشر می شود آن هم در حالی که به گفته کاهانی معاون پژوهشی سازمان پزشکی قانونی براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، خودکشی پانزدهمین علت مرگ در جهان به شمار می‌آید و ۱۴ درصد از کل مرگ و میرهای جهان را تشکیل می‌دهد. گزارش خراسان حاکی است، سایت سازمان بهداشت جهانی در همین زمینه گزارشی از میزان خودکشی درکشورهای جهان در سال2016 اعلام کرده که میانگین جهانی خودکشی 10.6 و در ایران 4.1 در هر صد هزار نفر است که نشان می دهد کمتر از نصف میانگین جهانی است. در عین حال این مسئله نیز قابل تامل است که این آمار براساس اعلام کشورها به این سازمان ارائه می شود.

مردان رتبه ۱۲۷ و زنان رتبه ۱۱۴

روزنامه رسالت روزهای قبل در خبری به نقل از سازمان بهداشت جهانی در خصوص جایگاه ایران درمرگ ناشی از خودکشی رتبه ۱۶۴ از مجموع ۱۸۳ کشور را گزارش کرده بود. در همین حال علیرضا کاهانی معاون پژوهشی سازمان پزشکی قانونی با بیان این که ایران در بین 182 کشور رتبه 124 را در موضوع خودکشی به خود اختصاص داده است، گفت: نرخ خودکشی در مردان رتبه ۱۲۷ و در زنان رتبه ۱۱۴ را دارد ضمن آن که بررسی‌ها نشان داده است که در ایران نرخ خودکشی، بیشتر از فوت شدگان ناشی از مواد مخدر و دگرکشی و کمتر از تصادفات است.

وی افزود: میزان مرگ و میرهای غیرطبیعی ارجاع شده به سازمان پزشکی قانونی کشور طی ۱۰ سال گذشته ۳۹۳ هزار و ۹ نفر بوده است و میزان مرگ و میر ناشی از اعتیاد ۳۳ هزار و ۶۵۴ نفر (6/8 درصد)، موارد مشکوک به خودکشی ۳۸ هزار و ۵۶۰ نفر (8/9 درصد)، موارد مشکوک به دگرکشی ۲۴ هزار و ۱۲۳ نفر (1/6 درصد) و موارد فوت ناشی از تصادفات ترافیکی ۱۹۲ هزار و ۲۳۵ نفر (9/48درصد) بوده است. همچنین بررسی روند تغییرات آمار متوفیان مشکوک به خودکشی از سال ۸۷ تا ۹۶ از ۳۴۲۸ نفر به ۴۶۲۵ نفر افزوده شده است.

از تهران تا مرکزی

معاون پژوهشی سازمان پزشکی قانونی وضعیت استان های مختلف کشور از نظر تعداد افراد متوفای مشکوک به خودکشی طی سال های 87 تا 96 را با جزئیات بیان کرد و گفت: این میزان در تهران ۵۱۹۱ نفر، کرمانشاه ۲۷۰۴ نفر، فارس ۲۶۵۴ نفر و خوزستان ۲۵۶۱ نفر بوده است که بالاترین رتبه‌ها را به خود اختصاص دادند.

همچنین خراسان جنوبی با ۱۷۰ نفر، سمنان ۲۰۵ نفر و یزد با ۲۸۸ نفر کمترین میزان را داشته‌اند. متوسط درصد رشد خودکشی نیز مربوط به بوشهر با 1/16 درصد، کهگیلویه و بویراحمد با 2/11 درصد و مرکزی با 2/10 درصد بوده است. همچنین حلق‌آویز کردن با حدود ۵۰ درصد و مسمومیت با سموم بیشترین میزان روش‌های خودکشی را به خود اختصاص دادند.

بیشتر سنین کمتر از 18 سال

همچنین میزان خودکشی در سال‌ ۹۶ در بین افراد زیر ۱۸ سال 6/8 درصد، ۱۸ تا ۲۴ سال 5/20 درصد، ۲۵ تا ۲۹ سال 4/15 درصد و ۳۰ تا ۳۹ سال 4/24 درصد بوده است. به گفته وی، بیشترین میزان خودکشی در شش ماهه نخست سال اتفاق می‌افتد به طوری که بین سال‌های ۸۷ تا ۹۶ بیشترین میزان خودکشی مربوط به تیرماه و کمترین میزان خودکشی مربوط به آذرماه بوده است.

اما ماجرای مرگ و مسمومیت 168 نفر بر اثر مصرف الکل متانول نیز از اواخر هفته گذشته فضای روانی جامعه را دستخوش نگرانی کرده است و همین امر نشان می دهد هنوز مصرف کنندگان مشروبات الکلی در کشور آلوده بودن مشروبات دست ساز را جدی نگرفته اند.

این نکته موضوعی است که رئیس گروه مطالعات اعتیاد و الکل سازمان پزشکی قانونی کشور بر آن تاکید دارد. محمدرضا قدیر زاده اظهار کرد: متاسفانه کسانی که مشروبات الکلی مصرف می کنند به این پدیده واقف نیستند که مشروبات الکلی که در کشور تولید و توزیع و پر می شود یا حتی آن ها که پلمب هستند آلودگی دارند.

دربررسی هایی که ما در آزمایشگاه های مان انجام دادیم مشاهده کردیم مقدار بسیاری از این مشروبات به متانول یا دیگر موادی که ممکن است منجر به فوت فرد بشود، آلوده هستند. وی خاطرنشان کرد: آلودگی مشروبات الکلی در کشور ما به حدی است که به خانواده ها تاکید می کنیم مراقب جوانان خود باشند چرا که شاید اولین مصرف مشروبات الکلی برای آن ها آخرین مصرف باشد و به مرگ بینجامد.

رئیس گروه مطالعات اعتیاد و الکل سازمان پزشکی قانونی کشور با تاکید بر این که برای ساخت مشروبات الکلی در کشور ما هیچ رویه مشخصی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: کسانی که فکر می کنند مشروباتی که مصرف می کنند استاندارد است یا پلمب شده و تولید کارخانه است واقف باشند چنین چیزی وجود ندارد و کسانی که با سوداگری این مشروبات را می سازند با جان مردم بازی می کنند، همان گونه که نمونه اش را به تازگی در بندرعباس و کرج و بجنورد و یاسوج شنیدید.