صدا و سیما برنامه‌ای برای کاهش طلاق ندارد

عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در یکصد و ششمین جلسه شورای اجتماعی ضمن تشکر از حاضرین جلسه به دلیل بیان ایرادات، گفت: ما به دنبال حل مشکلات در این جلسه هستیم. دستگاه‌هایی که کارشان کند شده و ضعف پیدا کرده‌اند باید به قول‌های داده‌شده به آنان عمل شود و بودجه‌هایی که نیاز است به اندازه کافی تخصیص یابد.

وزیر کشور افزود: مسئول کارگروه طلاق جلسه‌ای تشکیل دهند و طی زمانبندی وقتی کوتاه را مشخص کنند تا در آن زمان مقرر انتظارات بر آنان وارد باشد.

رحمانی فضلی خطاب به رستم‌بندی رئیس سازمان امور اجتماعی وزارت کشور گفت: ما ۱۸ کارگروه ملی داریم که لازم است در تمام این موارد مسائل پیگیری شود.

* بهره نبردن مناسب از سمن‌ها در حوزه اجتماعی و طلاق

وزیر کشور ادامه داد: اجتماعی کردن بحث طلاق از مواردی است که در این جلسه به آن اشاره شد و مشخص است ما از ظرفیت سمن‌ها در حوزه اجتماعی و طلاق به خوبی استفاده نکرده‌ایم. 

وی بیان کرد: مهم‌ترین مسائل موجود در مسئله طلاق نبود کارگروهی مشترک در تهران، عدم اختصاص مشاور، کمبود جا و... است که برای کاهش معضل طلاق باید برنامه‌ها به خوبی اجرایی شود.

وزیر کشور با بیان اینکه صداوسیما حتی یک برنامه در چارچوب مسائل کارگروه تولید نکرده است، گفت: هرچند این سازمان در جریان آسیب‌ها است، ولی باید به آنها ابلاغ شود تا در جهت فرهنگ‌سازی این امورات مهم را انجام دهد؛ می‌توان گفت رسانه نقش خود را در زمینه طلاق به خوبی ایفا نکرده است. 

* اعتبارات ارائه‌شده سازمان برنامه و بودجه برای کاهش طلاق کم است

رحمانی فضلی بیان کرد: اصل اختصاص اعتبارات به دستگاه‌ها بستگی دارد و آنچه سازمان برنامه و بودجه برای دستگاه‌های اجرایی در این زمینه ارائه می‌کنند کم است. شهرداری تهران برای اختصاص مکان در موضوع مشاوره طلاق اعلام آمادگی کرده است ولی مدیریت اطلاع‌رسانی در همه ابعاد ضعیف است.

وی افزود: تاب‌آوری اجتماعی از مواردی است که در این جلسه به آن اشاره شد و باید مورد توجه قرار گیرد. 

وزیر کشور در پایان خاطرنشان کرد: با توجه به روند حال حاضر رشد طلاق فعلاً کم شده ولی نمی‌توان قضاوت علمی انجام داد که این مورد حاصل از عملکردهای ماست. باید برای سنجش روش مناسبی در نظر گرفته شود که به دقت موارد را بررسی کند.