درمان۳هزار زخم پای دیابتی با لارو مگس

دکتر غلامرضا اسماعیلی جاوید، عضو هیات علمی جهاددانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران اظهار کرد: پژوهشکده زخم و ترمیم زخم «یارا» توانسته از پتانسیل ها و توانمندی های موجود در کشور، دانش درمان زخم پای دیابتی با لارو مگس را بدست آورد.

وی با بیان اینکه اوایل کار افراد به صورت آزمایشی با رضایت خود تحت درمان قرار می گرفتند، گفت: اما بعد از مدتی با جواب مثبت گرفتن از نتیجه درمان توانستیم افراد را تحت درمان قرار دهیم که در حال حاضر تعداد افرادی که درمان شده اند افزایش یافته است.

اسماعیلی جاوید با تاکید بر اینکه تعدد درمان ها نشان از پیشرفت خوب در زمینه درمان با لارو بوده است، عنوان کرد: درمان زخم های مزمن و پای دیابتی یک کار تیمی است و می بایست در هر دوره ای از زخم «حذف فشار»، «کنترل عفونت» و روند درمان به خوبی مد نظر قرار بگیرد.

مدیر مرکز ترمیم زخم و ترمیم بافت تاکید کرد: برای زخم پای دیابتی و برخی زخم های مزمن درمان قطعی وجود نداشت اما اکنون به مرحله ای رسیده ایم که از کشورهای خارجی نیز به این مرکز مراجعه می کنند.

اسماعیلی جاوید با بیان اینکه استفاده از لارودرمانی یا ماگوت تراپی روشی رایج در کشورهای توسعه یافته است، گفت: با توجه به شیوع دیابت در کشور که ۱۰ تا ۱۵ درصد جمعیت براورد می شود و تقریبا نیمی از این افراد دچار زخم های مزمن می شوند، نیاز است که به این موضوع و درمان توجه ویژه ای شود.

وی عنوان کرد: از این رو می توان گفت بالغ بر یک میلیون نفر می توانند از این روش استفاده کنند که در مرکز ترمیم زخم جهاد بالغ بر ۳ هزار مورد، تحت درمان موفقیت آمیز ماگوت تراپی قرار گرفته اند.

اسماعیلی در خصوص روند درمان زخم های مزمن و پای دیابتی گفت: درمان این بیماران از یک جلسه تا ۸ جلسه بستگی به نوع زخم دارد.

وی با تاکید بر اینکه این تجربه در حال حاضر به پرستاران هم آموزش داده می شود، گفت: در حال حاضر دانش درمان زخم های مزمن و پای دیابتی با لارو مگس به بیمارستان هایی مانند شریعتی و برخی مراکز درمانی در استان ها، بیمارستان های خصوصی و مراکز طب سنتی انتقال داده شده است.

وی با اشاره به حضور افراد غیر ایرانی در مرکز زخم و ترمیم بافت افزود: از آذربایجان، پاکستان و عراق به این مرکز برای درمان مراجعه کرده اند.

اسماعیلی جاوید با بیان اینکه لاروهای مگس هم از شرکت های معتبر تهیه می شود زیرا اگر لاروها در شرایط خاص تهیه نشوند زخم بیمار عفونت پیدا می کند و بیمار به راحتی بهبود نمی یابد.