تازه‌ترین اخبار از وضعیت سیل در گیلان

در پی بارش شدید بسیار و سیل‌آسای باران در نقاط مختلف گیلان، وضعیت این استان بحرانی شد.

 292 فقره تصادف خسارتی در حوزه‌های شهری گیلان ثبت شد

رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی گیلان‌ ‌گفت:‌ در 48 ساعت گذشته و با توجه به بارش شدید باران تاکنون 292 فقره تصادف خسارتی در حوزه‌های شهری گیلان به‌وقوع پیوسته است.

سرهنگ محمدرضا محمدی در رشت اظهار داشت:‌ در 48 ساعت گذشته و با توجه به بارش شدید باران در اقصی نقاط مختلف گیلان تاکنون حدود 292 فقره تصادف منجر به خسارت در محدوده حوزه‌های شهری استان به‌وقوع پیوسته و ثبت شده است.

رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی گیلان عنوان کرد: در 48 ساعت گذشته یک فقره حادثه تصادفی در حویق تالش به وقوع پیوست که منجر به فوت دو نفر شد علاوه بر این طبق آمار مرکز کنترل ترافیک 24 تصادف جرحی نیز در محدوده شهرهای استان به ثبت رسیده است.

محمدی با بیان اینکه بیشترین تصادفات جرحی بیشتر در شهر رشت ثبت شده افزود:‌ در ساعات گذشته که همراه به بارش شدید باران و آبگرفتگی برخی معابر درون شهری همراه بود به ترتیب در شهرهای رشت، لاهیجان و لنگرود شاهد وقوع بیشترین تصادفات جرحی بودیم.

وی وضعیت ترافیکی معابر و خیابان‌های حوزه‌های درون شهری استان را برشمرد و ‌تصریح کرد: در حال حاضر هیچ‌گونه مشکل و یا گره خاص ترافیکی در این محدوده‌های شهری گزارش نشده است و تنها در برخی از نقاط شهر رشت شاهد ترافیک نسبتاً زیادی هستیم.

رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی گیلان در تشریح وضعیت ترافیکی شهر رشت افزود:‌ در محور ورودی به سمت شهر رشت از جاده پیربازار شاهد ترافیک بسیار زیادی است به‌همین خاطر و برای رفاه حال رانندگان تردد در جاده فومن به رشت به‌عنوان مسیر جایگزین توصیه می‌شود.

محمدی رعایت نکات ایمنی و پرهیز از عجله و شتاب در رانندگی را متذکر شد و اظهار داشت:‌ از عموم شهروندان تقاضا داریم در چنین روزهایی که با بارش شدید باران مواجه‌ایم ضمن استفاده‌ از وسائط نقلیه عمومی برای تردد نسبت به قوانین و مقررات نیز اهتمام بیشتری داشته باشند.

 

معاون مدیریت بحران گیلان: بارندگی‌های اخیر گیلان در 50 سال اخیر بی‌سابقه است

معاون اداره کل مدیریت بحران استانداری گیلان گفت:‌ بارندگی‌های اخیر گیلان که در یک بازه زمانی 24 ساعته اتفاق افتاد در 50 سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

کاظم یوسفی در رشت اظهار داشت:‌ بارندگی‌های اخیر در مناطق مختلف استان گیلان آن هم در یک بازه زمانی 24 ساعته در 50 اخیر بی‌سابقه بوده است به‌طوری که در همین مدت زمان یاد شده بیش از 310 میلیمتر باران فقط در شهر روسر باریده است.

معاون اداره کل مدیریت بحران استانداری گیلان عنوان کرد:‌ تمام مناطق استان گیلان متأثر از بارندگی‌های شدید دوره اخیر بوده‌اند به طوری که طبق اطلاعات و آمارهای ارائه شده سازمان هواشناسی رکورد بیشترین میزان بارش باران در 50 سال اخیر در گیلان به ثبت رسید.

یوسفی در مورد وضعیت بارندگی در سایر شهرهای گیلان نیز تصریح کرد:‌ علاوه بر شهر رودسر با بارش حدود 310 میلیمتر باران در بیش از 12 نقطه استان گیلان نیز در 24 ساعت گذشته شاهد بارش‌های بسیار زیادی بوده‌ایم به طوری که مقدار آن به بیش از 100 میلیمتر رسید.

وی با بیان اینکه این مقدار بارندگی در شهرهای مختلف گیلان بسیار کم سابقه بوده است ابراز داشت:‌ به علت حجم بسیار زیاد بارش باران و از سوی دیگر گنجایش محدود رودخانه‌ها شاهد وقوع آبگرفتگی‌های بسیار زیادی در نقاط مختلف شهری و روستایی گیلان بودیم.

معاون اداره کل مدیریت بحران استانداری گیلان در مورد وقوع آبگرفتگی‌‌ در مناطق روستایی و شهری استان نیز بیان داشت:‌ با توجه به آبگرفتگی در بسیاری از محدوده‌های روستایی و شهری گیلان مجموعه اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان‌ها اقدام لازم جهت بازگشایی معابر را انجام داده‌اند.

 

محور "پونل به خلخال" و "ضیابر به صومعه‌سرا" مسدود‌ است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان با اشاره به مسدود بودن محور ضیابر به صومعه‌سرا گفت:‌ تلاش‌های اکیپ‌های راهداری برای بازگشایی این مسیر همچنان ادامه دارد.

محمدرضا نازک‌کار در رشت اظهار داشت:‌ در حال حاضر به غیر از محور پونل به خلخال که به علت ریزش کوه و تخریب پل مسدود کاملاً است محور ضیابر به صومعه‌سرا نیز به علت آبگرفتگی مسدود بوده و تلاش‌ اکیپ‌های راهداری جهت رفع انسداد آن ادامه دارد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان عنوان کرد:‌ در حال حاضر محور مواصلاتی پونل به سمت خلخال به دلیل ریزش کوه و تخریب پل در اثر بارش شدید باران کاملاً مسدود شده است بنابراین شهروندان فعلاً باید از مسیر جایگزین اسالم به خلخال برای عبور استفاده کنند.

نازک‌کار در مورد تشریح وضعیت محور مسدود شده ضیابر به صومعه‌سرا نیز گفت:‌ با توجه به بارندگی شدید در ساعات گذشته این جاده به علت آبگرفتگی در حال حاضر مسدود شده است که امیدواریم در ساعت‌های آینده با تلاش اکیپ‌های راهداری و فرکش کردن آب بازگشایی شود.

وی به اقدامات و تمهیدات اندیشیده شده توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان اشاره کرد و افزود:‌ با توجه به حجم بالای بارندگی در نقاط مختلف گیلان اکیپ‌های 42 گانه راهداری تلاش بی وقفه‌ و شبانه روزی را برای رفع مشکلات ابجاد شده در محورهای استان انجام داده‌اند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان دیگر اقدامات انجام شده توسط این دستگاه را برشمرد و در تشریح آن گفت:‌ در ساعات گذشته پاکسازی محورهای اصلی و فرعی استان گیلان از گل و لای ناشی از طغیان رودخانه‌ها از دیگر اقدامات مهم انجام شده توسط راهداران بوده است.

نازک‌کار ضمن اعلام این خبر که بارندگی بی سابقه گیلان موجب انسداد 33 محور روستایی استان شد ابراز داشت:‌ با تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی نیروها و اکیپ‌های راهداری مستقر در مناطق روستایی حادثه‌دیده تاکنون 18 مسیر روستایی رفع انسداد و بازگشایی شده‌اند.

وی از تخریب 5 پل روستایی در مناطق مختلف استان نیز خبر داد و خاطرنشان کرد:‌ در حال حاضر 15 محور روستایی واقع در شهرستان‌های رودسر،‌ فومن و املش همچنان مسدودند که نیروهای راهداری برای بازگشایی این محورها و رفع انسداد به وجود آمده در حال تلاش هستند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گیلان در مورد تجهیزات و تمهیدات این دستگاه برای خدمات رسانی به مردم افزود:‌ در پی بارندگی و سیل اخیر 42 اکیپ راهداری با 470 نفر راهدار و 245 دستگاه انواع خودروهای سبک، سنگین و نیمه سنگین برای کمک به مردم بسیج شده‌اند.

 

 بارندگی‌ها خللی در تامین سوخت گیلان ایجاد نکرد

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه گیلان با بیان اینکه بارندگی خللی در تامین سوخت گیلان ایجاد نکرده است گفت: سوخت‌رسانی در سراسر استان بدون وقفه انجام می‌شود.

علی‌اصغر عباسی امروز در جمع خبرنگاران در رشت اظهار داشت: شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با وجود بارندگی در سراسر گیلان عملیات سوخت‌رسانی را بدون وقفه انجام می‌دهد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه گیلان با بیان اینکه تمهیدات لازم جهت سوخت‌رسانی مناسب پیش از آغاز بارش‌ها در نظر گرفته شده بود خاطرنشان کرد: هیچگونه کمبود سوختی در گیلان وجود ندارد.

وی با اعلام اینکه سوخت‌رسانی به بخش‌های مختلف حمل‌ونقل، کشاورزی و خانوارها بدون وقفه در حال انجام است گفت: کاهش 10 درجه‌ای هوا در روزهای اخیر مشکلی برای تاسیسات شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه گیلان ایجاد نکرده است.

عباسی با اشاره به مسدود شدن برخی معابر و جاده‌های گیلان در پی بارندگی‌های اخیر استان گیلان تصریح کرد: در حال حاضر سوخت‌رسانی به طور منظم انجام شده و محدودیتی وجود ندارد.

مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه گیلان خاطرنشان کرد: در صورت بسته شدن راه‌های اصلی انتقال سوخت به جایگاه‌ها، مسیرهای فرعی برای انجام این امر در نظر گرفته شده است.

عباسی با اشاره به اینکه جایگاه‌های توزیع سوخت امادگی کامل برای ارائه سوخت به مردم را دارند عنوان داشت: مردم استان گیلان هیچ نگرانی در حوزه تامین سوخت نداشته باشند.

 

تردد در جاده‌های اصلی گیلان به حالت عادی بازگشت

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی گیلان گفت:‌ وضعیت ترافیکی محورهای اصلی و شریانی گیلان که در دو روز اخیر به علت جاری شدن سیل غیرعادی شده بود به حالت اولیه برگشت.

سرهنگ حسین محمدپوردر رشت اظهار داشت:‌‌ با توجه به کاهش حجم بارش باران و فروکش کردن جریان سیلاب،‌ وضعیت ترافیکی و تردد در محورهای اصلی و شریانی استان گیلان از حالت غیرعادی به وضعیت آرامش و باثبات همیشگی خود برگشته است.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی گیلان عنوان کرد:‌ هم‌اکنون بنا بر اطلاعات مرکز پلیس راه گیلان شاهد هیچ‌گونه مشکل ترافیکی و کندی در تردد و عبور و مرور وسائط نقلیه نیستیم و وضعیت تمامی محورهای برون شهری استان کاملاً عادی بدون گره ترافیکی گزارش می‌شود.

محمدپور با بیان اینکه همه محورهای اصلی گیلان باز است تصریح کرد:‌ با قطع شدن نسبی بارش باران و دفع آب‌های سطحی توسط دستگاه‌های اجرایی متولی و همکاری پلیس راه استان ترافیک تمام محورهای اصلی گیلان به صورت روان و سیال در جریان است.

وی از عدم اعمال محدودیت‌های ترافیکی در جاده‌های مواصلاتی گیلان خبر داد و بیان داشت:‌ به علت انجام عملیات عمرانی و نصب سرامیک دیواره تونل قدیم منجیل در موقعیت محور مواصلاتی رشت به قزوین خودروهای عبوری می‌توانند جهت تردد از جاده کنارگذر استفاده کنند.

رئیس پلیس راه فرماندهی انتظامی گیلان با اشاره به اینکه هم‌اکنون تردد در تونل قدیم منجیل جریان دارد تصریح کرد:‌ با توجه به انجام عملیات عمرانی در این نقطه از تمامی رانندگان وسائط نقلیه انتظار داریم رعایت مقررات و احتیاط‌های لازمه را حین تردد در این تونل فراموش نکنند.

محمدپور در مورد وقوع تصادفات منجر به فوت در جاده‌ها و محورهای برون شهری استان گیلان اظهار داشت:‌ دیروز در مسیر طالب‌آباد به انزلی یک دستگاه خودرو 206 اس دی به‌دلیل بی‌احتیاطی دچار سانحه شد که در این حادثه راننده وسیله نقلیه یاد شده جان خود را از دست داد.

 

سیل اخیر گیلان ‌تلفات انسانی نداشت

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان ‌گفت:‌ سیل اخیر گیلان تلفات انسانی و مصدومیت جسمی نداشت.

مهدی ولی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت: ‌در اثر بارش باران بسیار شدید و سپس جاری شدن سیل در نقاط مختلف استان گیلان که در اثر طغیان رودخانه‌ها تشدید شد تلفات انسانی و یا مصدومیت جسمی رخ نداده است.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان عنوان کرد:‌ طبق پیش بینی‌های انجام شده سازمان هواشناسی مبنی بر ورود یک سامانه بارشی شدید، جمعیت هلال احمر گیلان از قبل به کلیه شعب و پایگاه‌های خود در سراسر استان اعلام آماده‌باش کامل داد.

‌ولی‌پور تصریح کرد:‌ از عصر جمعه 13 مهر که رفته رفته بارش‌های باران آغاز شد و تا صبح امروز که به تناوب نیز ادامه داشت نیروهای جمعیت هلال احمر استان گیلان جمعاً‌ به 541 خانوار سیل‌زده شامل هزار و 932 نفر خدمات لازم را ارائه داد.

وی تصریح کرد:‌ بر اثر بارش شدید باران بسیاری از منازل در نقاط مختلف استان گیلان در محاصره آب درآمده و دچار آب‌گرفتگی شدند که با ورود سریع نیروها و اکیپ‌های امدادی و نجاتی نسبت به ارائه‌ کمک‌های لازم و تخلیه آب 369 منزل اقدام شد.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان افزود:‌ علاوه بر تخلیه آب منازل محاصره شده در سیلاب نسبت به انتقال افراد و تخلیه منازل از سکنه در مناطق خطرآفرین نیز اقدام شد که بر اساس آن 416 نفر با انجام عملیات ویژه امداد و نجات به مناطق امن منتقل شدند.

ولی‌پور خاطرنشان کرد:‌ در روزهای اخیر که بارش‌های باران در اقصی نقاط استان گیلان آغاز و با شدت و ضعف نیز ادامه داشت در مجموع 12 شهرستان و 68 روستا از خدمات و کمک‌های امدادی نیروهای جمعیت هلال احمر بهره‌مند شدند.

وی تصریح کرد:‌ 65 تیم عملیاتی‌ جمعیت هلال احمر گیلان متشکل از 325 امدادگر و نجاتگر کادری به همراه نیروهای داوطلب با استفاده از امکانات امدادی و خودرویی که در اختیار داشتند نسبت به ارائه خدمات و بعضاً توزیع اقلام اساسی اقدام کردند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان بیان داشت:‌ 57 دستگاه خودروی امدادی در روزهای اخیر توسط امدادگران برای کمک به سیل‌زدگان مورد استفاده قرار گرفت که 10 دستگاه آن از خودروهای آفرود مردمی بود که با جمعیت هلال احمر همکاری داشتند.

‌ولی‌پور ابراز داشت:‌ 13 فروند قایق موتوری که از این میان 3 فروند آن متعلق به جمعیت هلال احمر و 10 فروند آن از طریق نیروهای سپاه و داوطلبان محلی تهیه شده بود ‌نیز در امر امدادرسانی به مردم سیل‌زده استان گیلان مشارکت و همکاری کردند.

وی خاطرنشان کرد:‌ سیلاب اخیر استان گیلان تلفات انسانی و مصدومیت جسمی نداشت و حادثه‌ای هم که در حویق تالش اتفاق افتاد و منجر به کشته شدن 2 نفر و مفقود شدن یک نفر شد طبق بررسی‌های انجام شده به جاری شدن سیل ارتباطی نداشت.