بچه‌ها باید در مدرسه بچگی کنند

مراسم روز جهانی کودک امروز در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال برگزاری است.

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در این مراسم اظهار کرد: روز کودک و بزرگداشت هفته ملی کودک، بهانه بسیار خوبی است که مسائلی کودکان را مورد بررسی قرار دهیم و موانع بر سر راه تعلیم و تربیت کودک را مورد توجه قرار دهیم.

وی ادامه داد: یاد می‌کنم از کودکانی که در مناطق جنگی و در کشورهایی که مورد تعرض قرار گرفتند و با ظلم ظالمان، به خاک و خون کشیده شدند و کودکانی که با تحریم در سختی زندگی کنند و امیدوارم به‌زودی مانند کودکان ما با شادی زندگی کنند.

بطحایی با بیان اینکه بذر شخصیت بزرگسالان در کودکی ساخته می‌شود، افزود: بچه‌ها در ایام کودکی تحت تاثیر ۳ محیط الگو برداری می‌کنند که اولین محیط، خانواده است؛ بچه‌ها از رفتار اعضای خانواده الگو برداری می‌کنند و در خانواده عصبانی شدن، کنترل خشم و مهربانی را می‌آموزند در واقع اولین محیطی که بچه‌ها مهارت‌های زندگی را تمرین می‌کنند، خانواده است.

وی با بیان اینکه دومین محیط، جمع همسالان است، گفت: سومین محیط، مدرسه است و ما در مدرسه به ویژه در دوره آموزش ابتدایی باید محیط های مدرسه را سرزنده‌تر و شاداب‌تر بسازیم و بچه‌ها در مدرسه بازی کردن را یاد بگیرند و در بازی کردن، یادگیری داشته باشند.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: محیط های مدرسه باید نزدیکی با محیط زندگی داشته باشند و  یکی از کلاس‌های مدرسه باید باغچه باشد و بچه‌ها با طبیعت انس بگیرند اما الان مدارس کمتر اینگونه است.

وی اضافه کرد: بچه‌ها باید در مدرسه بچگی کنند اما خیلی وقت‌ها توقعاتی که از بچه‌ها داریم همان آرزوی بزرگسالی‌‌مان است و کودکی بچه را سرکشی تلقی می‌کنیم و در این حالت ما گرفتار انحراف در تربیت در  مدرسه هستیم یعنی توقع داریم بچه‌ها مثل بزرگسال رفتار کنند و در نتیجه محیط مدرسه، محیطی خشک و کسالت آور می‌شود.

بطحایی تصریح کرد: در طول یکسال گذشته موانع را برای شادی برداشتیم و تلاش‌هایی را با خانواده‌ها آغاز کردیم و این تعامل شرط اصلی موفقیت است.