لزوم ترویج فرهنگ اهداء عضو در میان مردم

مهدی شادنوش در مورد وضعیت کنونی اهدای عضو در کشور اظهارداشت: در جمعیت ۸۰ میلیون نفری، PMP (تعداد اهدای عضو در میلیون) عدد ۳۰ است ولی باید عدد ایده آل ۴۸ باشد. البته عدد ۳۰ مطلوب بوده که متاسفانه در کشور ما این میزان ۱۱.۵۷ است. 

وی افزود:  سالانه ۱۶ هزار نفر در کشور در اثر تصادفات جاده ای و حوادث جان خود را از دست می‌دهند که از این تعداد ۸ هزار نفر دچار مرگ مغزی هستند که می توان اعضای بدن آنها را اهدا کرد. ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۴ هزار اهدا از این تعداد مرگ مغزی ممکن است اتفاق بیفتد، اما در حال حاضر امر اهدا در کشور کمتر از یک هزار مورد است. در صورتی که ۲۵ هزار نفر نیازمند پیوند در کشور وجود دارد.

شادنوش یادآور شد: در بخش های کلیه، قلب، کبد و سایر ارگان ها بیمارانی هستند که نیازمند پیوند هستند و روزانه ۷ تا ۱۰ نفر بر اثر کمبود ارگان های پیوندی جان خود را از دست می دهند، لذا در سال های گذشته روند رو به رشد پیوند در کشور رشد مناسبی نداشته است.

رئیس مرکز مدیریت پیوند و امور بیماری های وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد: برگزاری این نشست ها، تلاشی برای فرهنگ سازی و ترویج فرهنگ اهدای عضو در بین افراد جامعه در کشور محسوب می شود. پیوند به عنوان قله علم پزشکی شناخته می شود و نیازمند یک سیستم مدرن است، لذا باید کار فرهنگ سازی به درستی انجام شود و دانش پرسنل در این زمینه ارتقا پیدا کند.

وی با بیان اینکه در استان هرمزگان ۴۵ نفر در سال به علت مرگ مغزی جان خود را از دست می دهند بیان کرد: ۵۶۰ بیمار دیالیزی در هرمزگان از خدمات دیالیز استفاده می کنند و بیش از ۷۰ نفر از بیماران دیالیزی این استان در سال فوت می کنند. هر بار دیالیز برای هر بیمار ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان هزینه دارد و از نظر هزینه ای پیوند عضو مقرون به صرفه تر است.

شادنوش ادامه داد: با فرهنگ سازی از طریق صدا و سیما، حوزه های علمیه، علمای شیعه و سنی، بخشداران و فرمانداران می توان این نهضت را به وجود آورد تا بیماران کیفیت زندگی بهتری پیدا کنند.