قرص برنج همچنان قربانی می گیرد

 سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد:در پنج ماهه نخست سال جاری 308 نفر بر اثر مسمومیت با قرص برنج در کشور جان خود را از دست دادند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که آمار تلفات قرص برنج 236 نفر بود، 30.5 درصد افزایش یافته است.

در این مدت از کل تلفات مسمومیت با قرص برنج 200 نفر مرد و 108 نفر زن بودند که بر اساس آمارهای موجود تعداد مردان نسبت به مدت مشابه سال قبل 34.2 درصد و تعداد زنان 24.1 درصد بیشتر شده است.

بر اساس این گزارش در 5 ماهه نخست سال جاری استان های تهران با 69، گیلان با 40 و مازندران با 37 فوتی بیشترین آمار تلفات قرص برنج را داشته اند، این در حالی است که تعداد تلفات قرص برنج در بیش از دوسوم استان ها کمتر از 10 فوتی بوده و در تعداد قابل توجهی از استان ها نیز، مرگ با قرص برنج، صفر بوده است.

رشد 7 درصدی تلفات در سال 1396

در سال گذشته نیز آمار تلفات قرص برنج نسبت به سال قبل از آن با رشد 7 درصدی مواجه بود. در سال گذشته 640 نفر (411 مرد و 229 زن) بر اثر مسمومیت با قرص برنج در کشور جان باختند در حالی‌که تعداد تلفات در سال قبل از آن برابر با 598 نفر بود.

در این مدت همچنین استان های تهران با 134، مازندران با 88 و گیلان با 69 فوتی بیشترین آمار تلفات قرص برنج را داشته اند.

سیر صعودی تلفات قرص برنج در سال های اخیر

آمارها نشان می دهد در سال های اخیر آمار تلفات مسمومیت با قرص برنج عمدتا با سیر صعودی مواجه بوده است. طی هفت سال گذشته (از 1390 تا 1396) آمار مرگ ناشی از مسمومیت با قرص برنج بیشتر با روند صعودی همراه بوده است و تنها در سال های 1393 و 1394 این آمار کاهش یافت اما در دو سال بعد از آن نیز مجددا روند افزایشی در پیش گرفت.

در این سال ها به طور کلی چهار هزار و 109 نفر در کشور بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست دادند که کمترین آن مربوط به سال 1390 با 463 فوتی و بیشترین آن مربوط به سال 1392 با 661 فوتی بوده است.

قرص برنج هیچ پادزهری ندارد

با توجه به اینکه تاکنون مکانیسم دقیق بروز اثرات سمی فسفید آلومینیوم در انسان شناخته نشده است، هیچ پادزهر اختصاصی در درمان مسمومیت حاد با آن وجود ندارد و اقدامات درمانی تنها شامل اقدامات حمایتی ـ علامتی است. از لحاظ زمان بروز علائم و نشانه های بالینی نیز بعد از 15-10 دقیقه از مصرف خوراکی قرص فسفید آلومینیوم، علائم و نشانه های مسمومیت ظاهر می شوند و مرگ در مدت کمتر از 6 ساعت ممکن است رخ دهد.

در صورت مسمومیت خوراکی، علائم تحریکی دستگاه گوارش شامل تهوع، استفراغ و دردهای شکمی می باشد. بیشتر مرگ و میرها در خلال 12 تا 24 ساعت اولیه مسمومیت اتفاق افتاده و معمولاً ناشی از ایست قلبی ـ تنفسی است و مرگ و میر بعد از 24 ساعت اغلب ناشی از نارسایی کبدی و کلیوی است. علائم بالینی در این نوع مسمومیت، ناشی از درگیری سیستم قلبی ـ عروقی، گوارشی، عصبی و ریوی است.

ضرورت اعمال تدابیر سختگیرانه برای جلوگیری از توزیع قرص برنج

بنا به آمارها طی سال های گذشته عمدتا شاهد افزایش تلفات قرص برنج در کشور بودیم به نحوی که در سال گذشته نیز این آمار با افزایش 7 درصدی نسبت به سال قبل از آن مواجه بود، بنابراین این روال افزایشی که در دو سال گذشته شاهد آن بودیم اعمال تدابیر ویژه و سختگیرانه تر برای جلوگیری از ورود غیرقانونی قرص برنج به کشور و ممنوعیت فروش آن را دو چندان می کند.