لزوم حذف برنامه‌های کلیشه‌ای از مدارس

نهمین دوره مجلس دانش‌آموزی با حضور وزیر آموزش و پرورش و تعدادی از معاونان وی در مجلس سابق شورای اسلامی آغاز شد.

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در افتتاحیه این دوره از مجلس اظهار کرد: آموزش و پرورش مهمترین نقش را در تمدن سازی کشور بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش تمرین مهارت‌های اجتماعی و فردی صورت می‌گیرد، افزود: مجلس دانش‌آموزی نمونه‌ای از این فعالیت است که ۱۵۰ نفر از بین ۱۴ میلیون دانش‌آموز است.

بطحایی ادامه داد: امروز نمایندگان مجلس شورای دانش‌آموزی از نقاط مخالف کشور با آداب و رسوم و زبان مختلف کنار هم جمع می شوند و با هم گفت‌وگو، تأمل و اندیشه کردن را تمرین می‌کنند و این دقیقا همان چیزی است که امروز جامعه ما به آن نیاز دارد. 

وی گفت: یکی از مشکلات و موانع ما در آموزش و پرورش این است که برنامه های آموزشی و درسی ما با نیازهای فردی و دانش آموزی  انطباق کامل ندارد و با این نیازهای فردی و اجتماعی همسو نیست و این ضعف ما محسوب می شود.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه مدرسه‌ در حد انتظار انگیزه و اشتیاق را در دانش‌آموزان ایجاد نمی‌کند، گفت: دلیل آن، این است که چیزی که در مدرسه آموخته می‌شود با نیازهای شما منطبق نیست و آموزش و پرورش وظیفه دارد این همبستگی محتوا و نیازها را بیشتر کند و این تحول است.

وی به سند تحول بنیادین اشاره کرد و افزود: چکیده سند تحول این است که بچه ها در مدرسه با ۶ ساحت تربیتی به طور متوازن تربیت شوند.

بطحایی به سخنان رئیس‌جمهور در اول  مهر اشاره کرد و ادامه داد: دانش‌آموزان باید کتاب ‌های درسی را نقد کنند که در این راستا طرحی به زودی آماده می شود تا از نقد کتاب درسی توسط دانش‌‌آموزان استفاده شود. 

وی با بیان اینکه باید از نظرات دانش‌آموزان در برنامه‌های آموزشی استفاده شود، گفت: در این صورت، محیط های ما به محیط های شاداب و بانشاط تبدیل می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: نظرات دانش‌آموزان در طراحی برنامه‌ها باید دیده شود و برنامه‌های کلیشه ای حذف شود و روش‌های آموزش تغییر کند.

وی با بیان اینکه در برخی مواقع هنوز شاهدیم که حقوق دانش‌آموزان در مدارس نادیده گرفته می‌شود و یا کم توجهی می شود، گفت: احترام متقابل در مدرسه باید وجود داشته باشد؛ احترام به معلم، احترام به تعلیم و تربیت است و  حرمت نگه داشتن عوامل آموزشی در مدرسه مهم است همچنین حرمت نگه داشتن دانش‌آموز وظیفه معلم است.

بطحایی تصریح کرد: تحقیر، تنبیه و رفتارهایی که در شخصیت دانش‌آموز اثر می گذارد، در روح  و روانش می ماند و باید حقوق دانش‌‌آموز رعایت شود البته همان طور که دانش آموز حقوقی دارد، تکالیفی هم دارد.

وی ادامه داد: مدرسه پادگان نیست و با قواعد خشک اداره نمی شود و باید در مدرسه خلاقیت و نوآوری شکوفا شود؛ مدرسه محیط زندگی دانش‌آموز باید باشد و باید موانع رسیدن به این موضوع برطرف شود. 

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به مشکل کنکور و تأثیر آن بر نظام آموزشی و همچنین تأثیر مؤسسات آموزشی کنکور گفت: در دوره ابتدایی مصمم هستیم که این موضوع را ریشه کن کنیم و   کتاب‌های تکلیف شب و جمعه در مدارس ابتدایی دولتی و غیر دولتی ممنوع است چون مانع جدی یادگیری است.