ایران مال ؛ پروژه ای عظیم با تخلفات آشکار در منطقه ۲۲ تهران

نگاهی به تخلفات گسترده پروژه لوکس ایران مال (IRAN MALL)

ایران مال، در مساحت تجاری ۱۸۵ هزار متر مربعی ساخته شده که بیش از ۱۰ برابر مرکز تجاری سام سنتر و مدرن الهیه و پالادیوم زعفرانیه می باشد. مساحت تجاری این پروژه برابر با برخی از پروژه های عظیم تجاری معروف دنیا از جمله ترافورد سنتر انگلستان و مال آمریکا در نیویورک است.

حتما بخوانید : بررسی برخی تخلفات ریز و درشت پروژه ایران مال تهران

پروژه ای که از سال ۱۳۹۰ کلنگ آن زده شد و فاز اول آن در سال ۱۳۹۷ افتتاح شد، قریب به ۸ پروانه ساختمانی دریافت کرد. اگر چه ده ها هزار متر مربع آن با تخلفات آشکار همراه شد که در کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری تهران در حال بررسی می باشد.

ایران مال، در مساحت تجاری ۱۸۵ هزار متر مربعی ساخته شده که بیش از ۱۰ برابر مرکز تجاری سام سنتر و مدرن الهیه و پالادیوم زعفرانیه می باشد. مساحت تجاری این پروژه برابر با برخی از پروژه های عظیم تجاری معروف دنیا از جمله ترافورد سنتر انگلستان و مال آمریکا در نیویورک است.

اگر بخواهید ایران مال را در فاز اول تماشا کنید مجبورید بیش از ۱۴ کیلومتر پیاده روی کرده تا از بخش های مختلف آن بازدید کنید. فاصله ای به اندازه میدان منیریه تا میدان تجریش! کارفرما این پروژه، تات مال است که بعد ها به بازار بزرگ ایران تغییر نام یافت و مدیریت آن را علی انصاری از شرکت البرز تات بر عهده دارد. او توانست مجوز راه اندازی نخستین بانک خصوصی را در دولت محمود احمدی نژاد دریافت کند و گفته شده که برای تاسیس بانک خود، به جای ۲۰۰ میلیارد تومان وثیقه گذاری نزد بانک مرکزی، ۲۰ میلیارد تومان پرداخت کرد. مابقی نیز از طریق وثیقه تامین شد. بخشی از صورت های مالی این شرکت را در سال های اخیر، در این لینک مشاهده کنید.

حتما بخوانید : هیچ ، سهم کارگران و تولید کننده ایرانی از ایران مال !

تخلفات ایران مال

تخلفات ایران مال در سال ۹۷ از طریق منابع مختلفی اطلاع رسانی شده است که بازرسی شهرداری تهران، سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران و هم چنین کمیسیون های مجلس شورای اسلامی از آن جمله است. اواسط اردیبهشت ۹۷ بود که بازرسی شهرداری تهران خبر از ده ها هزار متر تخلف ایران مال داد.

رییس سازمان بازرسی شهرداری تهران اعلام کرده بود که یک روز پیش از افتتاح مجتمع ایران مال، نسبت به تخلفات آشکار ده ها هزار متری این پروژه به مسئولان از طریق رسانه ملی هشدار دادم اما در عین ناباوری، شاهد پخش تبلیغات ایران مال در شبکه های سیما بودیم و آگهی تبلیغاتی آن نیز در رسانه شهرداری تهران و دولت منتشر می شود! او از رسانه ملی خواست تا نسبت به پخش تخلفات این پروژه عظیم تجاری غرب تهران پاسخگو باشد.

در همین حال، در دهم خرداد ماه ۹۷، علی نوذر پور، شهردار منطقه ۲۲ در جمع خبرنگاران، تخلفات پارکینگی ایران مال را مورد تایید قرار داد و گفت که در قسمت هایی از این پروژه به جای این که پارکنیگ احداث شود، ساخت و ساز تجاری انجام شده در حالی که کارفرما می توانست نسبت به اصلاح نقشه ودریافت پروانه تکمیلی اقدام کند و تغییرات مورد نظر را قانونی انجام دهد اما چنین نکرد.

تخلفات ایران مال پارکینگ ماشین های ایران مال

شهردار منطقه ۲۲ تهران تاکید کرده بود که مغایرت ساخت با پروانه صادر شده، تخلف آشکار ایران مال است. به عنوان مثال، پروانه ساختمانی ایران مال ، یک میلیون و ۶۵۰ هزار متر مربع بوده در حالی که برای یک میلیون و سیصد هزار متر مربع ساخت و ساز انجام شده است و با وجود تراکم پهنه ۵۰۰ درصدی، ۳۰۵ درصد پروانه اخذ شده است و ۱۹۵ درصد تخلف تراکم وجود دارد. به همین خاطر، طبق اعلام شهردار منطقه ۲۲، پرونده تخلفات ایران مال به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارسال شده است و برای بررسی نتیجه رای کمیسیون ماده ۱۰۰ باید منتظر ماند.

حتما بخوانید :احتکار 2500 خودروی کیا اپتیما در پروژه عمرانی ایران مال تهران

شهردار منطقه ۲۲ در تابسنان ۹۷ گفته بود که ایران مال حدود بیست و هفت هزار متر مربع به معبر چهار باغ که در تملک آن نیست تعرض داشته و به عنوان تخلیه نخاله ساختمانی و کارگاه استفاده می کند که باید آن را تخلیه کند. هم چنین حدد سه هزار و نهصد پارکینگ کسری دارد که باید آن را تامین کند.

تخلفات ایران مال از زبان کمیته نظارت شورای شهر

تخلفات ایران مال از زبان کمیته نظارت شورای شهر

اول خرداد ماه ۹۷ بود که رییس کمیته نظارت شورای شهر تهران از ابعاد مختلف تخلف در پروژه عظیم ایران مال پرده برداشت. او به خبرنگاران گفته بود که به همراهی شماری از اعضای شورای شهر از کمیسیون شهرسازی و حمل و نقل و بودجه شورای پنجم، به ایران مال رفته و جلساتی در آنجا برگزار کرده اند تا نسبت به بررسی رعایت ضوابط و مقررات شهرداری همزمان با توسعه شهری، اقدام لازم انجام شود.

پس از آن در تاریخ ۱۰ تیر ماه ۹۷، نماینده شورای شهر در کمیسیون ماده ۱۰۰، شماری از تخلفات ایران مال را بر شمرد که از آن جمله می توان به اضافه بنا، تغییر کاربری زمین، حذف چندین پارکینگ اشاره کرد. سخنگوی شورای شهر تهران در بررسی تخلفات صورت گرفته در ساخت ایران مال گفته بود که به او اطلاع داده اندکه چنین پروژه غولی به واسطه استاندارد های ساخت و ساز، امکان معافیت هایی در برخی از نقض قوانین ساختمانی را دارد. اما به واسطه حذف گسترده پارکنیگ و ساخت بنا فرا تر از پروانه مصوب، مصداق نقض حقوق شهروندی و حق الناس است.

هنوز پس از گذشت ۳ ماه از این گزارش اولیه تخلفات ایران مال توسط شورای شهر تهران، اطلاعات تکمیلی در اختیار رسانه ها قرار نگرفت و اداره کل امور اجرایی کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری تهران در حال جمع آوری مستنداتی از تخلفات وسیع ایران مال در ساخت و ساز چند سال اخیر است.

طبق گفته های عضو شورای شهر تهران (محمد سالاری) و طبق گزارش ارائه شده توسط شهرداری منطقه۲۲ در تخلف حدود ۲۱۰ هزار متر مربعی، ۴۶ هزار و ۵۰۰ متر مربع آن به صورت فضاهای فرهنگی اضافه شده سه هزار و ۷۰۳ متر مربع توسعه هتل بوده و همچنین ۱۴ هزار و ۷۲۹ متر مربع در حوزه توسعه فضای ورزشی بوده است. یک هزار و ۳۵۴ متر مربع فضای خدماتی، ۳ هزار و ۸۲۷ متر مربع مسجد، ۱۵ هزار و ۴۲۹ متر مربع انبار تجاری، ۵۹۷ متر مربع اداری و ۲۷ هزار متر مربع هم لابی هتل و ۲۵ هزار متر مربع نیز راه‌پله‌ها و فضاهای مشاع بوده است. از تخلفات مذکور ۶۷ هزار و ۲۵۰ متر مربع نیز به عنوان فضای پارکینگ اضافه شده است.

با تخلفات ایران مال چگونه برخورد می شود؟

با تخلفات ایران مال چگونه برخورد می شود؟

بر اساس قانون شهرداری، در مواردی که ساختمانی در تهران، بدون پروانه و یا مغایر با مقررات ساخته شود، شهرداری تهران به عنوان شاکی پرونده، مستندات خود را به کمیسیون ماده ۱۰۰ ارسال می کند و وقتی که پرونده به کمیسیون ماده ۱۰۰ می آید، تحت عنوان ابلاغ و اخطار به مالک پروژه، از وی خواسته می شود در مهلت مقرر، دفاعیه خود را ارائه دهد تا توسط اعضا کمیسیون بررسی شود.

با توجه به این که کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری تهران، شان فضایی دارد، ممکن است به گزارش های ارسالی توسط کمیسیون معماری و شهرسازی و شورای بازرسی شهرداری تهران نیز مراجعه کرده و آن ها را نیز مورد استفاده دقیق قرار دهد.

نظر کمیسیون اجتماعی مجلس درباره تخلفات ایران مال

پس از نظر سخنگوی شورای شهر در تیر ماه، اواخر مرداد ماه ۹۷ بود که عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی نیز در نطق پیش از دستور در جلسه صحن علنی خانه ملت، نسبت به تخلفات ایران مال واکنش نشان داد. احمد بیگلدی گفته بود که بر اساس تحقیق و تفحص صورت گرفته از پروژه ایران مال، تخلف شهرداری منطقه ۲۲ از نظر کمیسیون محرز است و این تخلف به واسطه نحوه قیمت گذاری، نحوه و نوع واگذاری زمین و مدت زمان تسویه با شهرداری منطقه ۲۲ است.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی گفته بود که قیمت زمین های واگذاری شده به کارفرما پروژه ایران مال، بسیار پایین تر از قیمت واقعی محاسبه شده و هزینه های صدور جواز ساخت و عوارض شهرداری نیز در مورد این پروژه لوکس تجاری عظیم غرب تهران، بسیار کم تر از قیمت روز بوده است.

گفتنی است طرح تحقیق وتفحص مجلس از پروژه ایران مال از اواخر تابستان ۹۷ آغاز شده است و هنوز گزارش نهایی آن در اختیار رسانه ها قرار نگرفته است. جزییات بیش تر را باید در سایت خانه ملت در روز های آینده دنبال کنید.

درباره تخلفات حقوقی، تجاری و ساختمانی ایران مال در صورتی که شما شهروند تهرانی، دارای اطلاعات و مستنداتی هستید از طریق بخش کامنت یا کانال های ما در شبکه های اجتماعی، موارد را منعکس کنید تا در به روز رسانی این گزارش جامع از ان استفاده شود.