رهگیری زنده ماهواره «نوید» در اینترنت

به گزارش ايسنا، ماهواره نويد، سومين ماهواره بومي ايراني که تمامي مراحل طراحي، ساخت، تجميع، آزمايش و آماده سازي براي پرتاب آن در داخل کشور انجام شده بامداد جمعه همزمان با دهه فجر و در آستانه روز ملي فناوري فضايي با موفقيت به فضا پرتاب و در حال حاضر در حال گردش در مدار زمين است.

ماهواره ایرانی نوید علم و صنعت ۵۰ کیلوگرم وزن داشته و برای تزریق در ارتفاع ۳۷۰ کیلومتری طراحی شده است. طول عمر مداری این ماهواره دو ماه بوده و در هر شبانه‌روز شش بار از فراز جمهوری اسلامی ایران عبور می‌کند و در دید ایستگاه‌های زمینی قرار می‌گیرد.

علاقمندان می توانند با مراجعه به نشانی اینترنتی http: / / www. n۲yo. com /? s = ۳۸۰۷۵ موقعیت لحظه‌یی ماهواره و سایر مشخصات آن را به صورت آنلاین مشاهده کنند.

ماموریت سطح یک ماهواره‌ نوید علم و صنعت، تصویربرداری از سطح زمین با قدرت تفکیک مناسب برای ماموریت محوله و ارسال تصاویر و اطلاعات پایشی سیستم بر مدار لئو به ایستگاه‌های زمینی است.

‌تصاویر دریافتی از ماهواره دارای کاربردهای عملیاتی در زمینه‌های جو و علوم هواشناسی، منابع، بلایای طبیعی مانند پیش بینی شرایط آب و هوا، میزان دما و رطوبت، برآورد میزان جنگل‌ها، شناسایی‌ آتش سوزی جنگل‌ها، خشکسالی، زلزله، سیل و نیز تعیین خطوط ساحلی است.

پرتاب این ماهواره که توسط محققان دانشگاه علم و صنعت ایران طراحی و ساخته شده با استفاده از ماهواره‌بر «سفیر نوید» از کلاس ماهواره‌بر سفیر B۱ انجام شده که در سازمان هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح توسعه یافته است.

بهينه كردن سيستم و زيرسيستمهاي طراحي و ساخت ماهوارهبر سفير، ايجاد زيرساختهاي مناسب و كسب توانمندي جهت طراحي و ساخت ماهوارهبرها، ورود به بازار جهاني خدمات فضايي به واسطه پرتاب ماهوارهها، استفاده حداكثري از توانمنديهاي داخلي در توسعه علوم و فناوريهاي فضايي از دستاوردهاي پروژه ماهوارهبر سفير نويد اعلام شده است.