تولید 2 داروی جدید سرطان در دانشگاه خواجه نصیر

سعید بِلالایی رئیس پژوهشکده شیمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر درباره فعالیت های پژوهشکده شیمی دانشگاه صنعتی خواجه نصیر گفت: فعالیت اصلی پژوهشکده تحقیق و پژوهش در حوزه داروهای نوین است؛ بخشی از داروهای نوینی که به بازار دارویی معرفی می شوند از خانواده ترکیباتی به نام پپتیدها هستند و به ازای هر گرم ماده موثره قیمتی بسیار بالا در حدود 1500 تا 2000 یورو دارند.

وی افزود: به دلیل قیمت بالای این مواد، این پژوهشکده برای اولین بار در ایران و با هدف تولید مواد موثره پپتیدی، کارآفرینی و تربیت نیروهای زبده تاثیرگذار در صنایع دارویی کشور تاسیس شد و تاکنون موفق به تولید چندین قلم از مواد موثره داروهای پپتیدی در داخل کشور شده است.

موفقیت های پژوهشکده شیمی

بلالایی اظهار کرد: پیش از این در زمینه تولید مواد موثره پپتیدی متخصص حرفه ای نداشتیم اما طی 8 سال گذشته موفق به تولید 12 قلم ماده موثره دارویی و 7 قلم ماده موثره رادیو داروهای پپتیدی شده‌ایم؛ این مواد ارزش بسیار بالایی دارند و قیمت هر میلی گرم آن در بازارهای جهانی دارو 400 یورو است.

رئیس پژوهشکده شیمی دانشگاه خواجه نصیر افزود: با وجود تلاش ما برای انتقال دانش فنی تولید دارو به شرکت های تولید کننده مواد اولیه دارویی، در برخی از موارد به دلیل سو مدیریت شرکت‌ها، این دانش فنی از کشورهای دیگر خریداری می‌شود و باعث صدمه زدن به مجموعه خواهد شد.

تولید سفارشی دارو در پژوهشکده شیمی دانشگاه خواجه نصیر

بلالایی بیان کرد: پژوهشکده شیمی به صورت سفارشی کار می کند و با ورود داروی جدید به بازار که معمولا قیمت بالایی دارد، از طرف شرکت ها سفارش ساخت آن به پژوهشکده داده می شود؛ در حال حاضر 2 داروی جدید سرطان پروستات به ما سپرده شده که طی یک یا 2 ماه آینده دارو آماده تحویل است.

رئیس پژوهشکده شیمی دانشگاه خواجه نصیر گفت: در حال حاضر 2 طرح پژوهشی مشترک با کشور آلمان داریم که تامین مالی آن از بنیادهای حمایت کننده تحقیق در کشور آلمان است، دانشجویان ما بخشی از کار تحقیقاتی را در داخل کشور و برخی را در کشور آلمان انجام می دهند.

حمایت معاونت علمی و فناوری از پژوهشکده

بلالایی اظهار کرد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با فراهم کردن زیر ساخت های مورد نیاز برای فعالیت های پژوهشی می تواند در راستای کارآفرینی نقش بسیار موثر و تعیین کننده ای را ایفا کند، البته با دوراندیشی صورت گرفته کارگروه زیست فناوری برای تهیه مواد دارویی جدید در حال برنامه ریزی است.

وی گفت: به دلیل محدودیت های دانشگاه خواجه نصیر، توانایی حمایت مالی از پژوهشکده را ندارد و هزینه عمده فعالیت ها به صورت شخصی و بخشی از طریق موسسات مختلف یعنی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و موسسه تحقیقاتی علوم پزشکی کشور تامین می شود، همچنین شرکت پارس ایزوتروپ با پژوهشکده نهایت همکاری را داشته است.

نیاز پژوهشکده به کمک خیرین

رئیس پژوهشکده شیمی دانشگاه خواجه نصیر بیان کرد: در حال حاضر به دلیل محدودیت فضای آزمایشگاهی با مشکلات زیادی روبه رو هستیم،‌ برای نمونه برای ساخت یک ساختمان با متراژ مناسب در مجموعه دانشکده هوا و فضا به کمک خیرین نیاز داریم.

بلالایی اظهار کرد: در صورت فراهم شدن این مکان این مجموعه می تواند نقشی بسیار مهم و موثر در تحقیقات حوزه داروهای نوین داشته باشد و قادر خواهیم بود هر ماده موثره که از طرف شرکت های سازنده مواد اولیه دارویی به ما سفارش دهند را در کوتاه ترین زمان تولید کنیم؛ علاوه بر این با در اختیار داشتن دانش فنی آن در داخل کشور، وابستگی به کشورهای دیگر در این زمینه از بین برود.