ارائه خدمات درمانی اورژانس به ۹۰ هزار زائر اربعین حسینی

پیرحسین کولیوند، در خصوص عملکرد تیم اورژانس و کادر پزشکی اعزام شده به مرز‌ها به منظور خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی، اظهار داشت: از مجموع افرادی که توسط تیم درمانی تحت مداوا قرار گرفته اند، ۷۱۰۰ نفر اتباع خارجی از کشور‌هایی نظیر افغانستان و پاکستان و ۵۳۷ نفر نیز از مصدومان حوادث ترافیکی بوده اند.

سرپرست سازمان اورژانس کشور درخصوص بازدید‌های بهداشتی از اماکن و آشپزخانه ها، تصریح کرد: تاکنون ۶۴ هزار بازدید بهداشتی از اماکن، آشپزخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی انجام شده است.

وی گفت: در راستای آگاهی بخشی هماهنگ، به ۹۵۰۰ نفر از خادمین موکب‌ها آموزش‌های مستقیم و چهره به چهره در خصوص بهداشت و سلامت غذا داده شده، همچنین این آموزش‌ها به زائران نیز ارائه شده است.

رییس کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین حسینی با بیان اینکه با حضور فعال کارشناسان بهداشت محیط بر پخت، توزیع و تهیه غذا نظارت‌های جدی صورت می‌گیرد، عنوان کرد: در حال حاضر با توجه به شرایط ناپایدار جوی، همکاران متخصص و فوق تخصص ما در مرز‌ها حضور فعال تری دارند و با قوت به ارائه خدمات می‌پردازند.

کولیوند درخصوص بازدید و نظارت از موکب ها، خاطرنشان کرد: با کمک تیم بهداشتی عراقی در قالب کارگروه مشترک بهداشتی، از موکب‌های عراقی، ایرانی و هر کشور دیگری، در مسیر‌های بین راهی بازدید و نظارت دقیق می‌شود.

وی بیان کرد: مصدومین و بیمارانی که در بیمارستان‌های عراق بستری بودند، به مرز مهران بازگردانده شده و به بیمارستان‌های ایلام و شهر محل سکونت شان منتقل شده اند.

سرپرست سازمان اورژانس کشور تاکید کرد: آنچه از این پس مورد توجه و اهمیت ویژه قرار دارد، نظارت بر بازگشت زائران از عتبات عالیات به کشور مبدا است، چراکه تقریبا از روز دوشنبه بازگشت آن‌ها آغاز شده و نظارت‌های بهداشتی نیز باید تشدید شود تا بیماری‌های واگیردار وارد کشور نشوند. در این راستا سیستم بهداشت و متخصصان و کارشناسان مدیریت بیماری‌های واگیر و غیرواگیر حضور فعال داشته و تمامی زائران را تحت نظر داشته و بیمارانی که نیازمند تشخیص و درمان هستند را شناسایی و درمان می‌کنند.

وی گفت: همچنین تمام مسیر‌های مواصلاتی به پایگاه‌های اورژانس را مورد حمایت قرار داده ایم و مردم می‌توانند از خدمات اورژانس بهره‌مند شوند از سوی دیگر نیز پزشکان متخصص و فوق تخصص اعزام شده به بیمارستان ثابت شهر‌های مرزی نیز، علاوه بر زائران، به ساکنان آن مناطق خدمات تخصصی و فوق تخصصی را ارائه می‌دهند که این امر موجب رضایتمندی مردم ساکن در شهر‌های مرزی شده است.