ایجاد کارخانه بازیافت نخاله در زمان قالیباف بود نه افشانی!

معاون خدمات شهری و عضو هیات مدیره سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در دوران قالیباف در گفت و گویی با بیان اینکه روزانه 50هزار تن نخاله ساختمانی در پایتخت تولید می شود، گفت: متاسفانه عمر ساختمان ها در کشور ما کم است. بنابراین ضمن اینکه باید در زمینه افزایش سن مفید بناها تلاش شود، لازم است از نخاله ها و باقیمانده تخریب ساختمان ها به عنوان یک سرمایه ملی استفاده شود. در همین راستا در دوران مدیریت دکتر قالیباف و بنابر تاکیدات ایشان مقرر شد تا در زمینه بازیافت نخاله های ساختمانی به طور فوق العاده اقدام شود. به طوری که بنا برمطالعات انجام شده در منطقه آبعلی که محل دفن نخاله های ساختمانی است، مکان یابی انجام شد.

مجتبی عبداللهی ادامه داد: پس از انجام مکان یابی زمین مناسبی را به عنوان آورده شهرداری دراختیار بخش خصوصی به عنوان سرمایه گذار صددرصدی قرار دادیم و قرار شد این کارخانه تولیدات مختلفی از بازیافت خاک و نخاله مانند انواع کفپوش ها داشته باشد.

وی با بیان اینکه قرارداد منعقد شده بین شهرداری تهران و سرمایه گذار از نوع BOO بوده است، تصریح کرد: با توجه به نوع قرارداد بعد از اتمام قرارداد، سرمایه گذار که حدود 60میلیارد تومان سرمایه آورده می تواند کارخانه اش را جمع کند و برود. دلیل اینکه این نوع قرارداد انتخاب شد هم این بود که بعد از گذشت بازه زمانی مشخص، کارخانه هایی از این دست نیاز به اورهال اساسی (بازسازی اساسی) دارند.{ و عملا دیگر به اندازه کافی نمی توانند مفید باشند}.

عبداللهی با اشاره به ظرفیت 3هزار و 300تنی این کارخانه گفت: نخاله های تولیدی تهران حدود 50هزار تن در روز است و با یک محاسبه ساده مشخص می شود که این کارخانه کمتر از 5درصد از آوارها و پسماندهای ساختمانی را می تواند بازیافت و به مصالح قابل استفاده در فعالیت های عمرانی شهر تبدیل کند، بنابراین تصمیم داشتیم تا کارخانه های متعددی از این نوع احداث کنیم.

رییس پیشین هیات مدیره سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران تاکید کرد: مقرر شد در 3ساله ابتدایی کار کارخانه حدود 5 درصد و در 6ساله دوم حدود دو برابر این مقدار از منافع کارخانه استحصال خاک و نخاله های ساختمانی به شهرداری تهران برسد. درواقع این کارخانه که حالا به گفته شهردار فعلی تهران قرار است تا دو هفته آینده به بهره برداری برسد، در دوران مدیریت قالیباف احداث شده است که به نظر می اید این موارد و مواردی از این دست باید برای مردم فهیم تهران بازگو و یاداوری شود.

گاز به طور خودکار از پسماندهای انباشته تولید می شود

وی درباره تولید گاز از پسماند که افشانی اعلام کرده به زودی قراردادش را با یک شرکت کره ای منعقد می کنند نیز خاطرنشان کرد: در منطقه آرادکوه از دهه های پیشین زباله ها روی هم انباشته شده به طوری که کوهی از زباله ایجاد شده است. همان طور که می دانید پسماندها وقتی روی هم انباشته شوند گاز متان تولید می کنند. در همین راستا در دوره مدیریت قالیباف تصمیم گرفته شد در این محل کارخانه استحصال گاز متان ایجاد کنیم. به این منظور نیز حفاری لازم انجام شد و لوله گذاری کردیم تا گاز متان تولید شده از پسماند ها را پس از تصفیه به سمت ژنراتورهای برق هدایت کرده و با روشن شدن این موتورها، برق تولید کرده و وارد مدار کنیم. چون ژنراتورهای تولید برق باید با بنزین یا گازوییل یا گاز روشن شوند تا بتوانند برق تولید کنند.

معاون اسبق خدمات شهری شهرداری تهران ادامه داد: با توجه به اینکه باید سرمایه گذار برای انجام پروژه تعیین می شد، پروژه تعریف شده را به سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران دادیم تا با مشارکت بخش خصوصی کارخانه مذکور احداث شود که با روی کار آمدن شورای پنجم، انجام مابقی مراحل کار در دوره مدیریت اخیر شهری انجام شده است و حالا بنا به گفته شهردار محترم تهران گویا با یک سرمایه گذار کره ای وارد مذاکره شده اند که البته هنوز قراردادی هم امضا نشده است.

عبداللهی با بیان اینکه تولید گاز متان از طریق سوزاندن زباله ها نیست بلکه این گاز از تجمع پسماندها در آرادکوه تولید شده و تنها باید به سمت ژنراتورهای برق هدایت شود، گفت: با توجه به حفاری و لوله گذاری انجام شده در دوره گذشته، درواقع اکنون طرف کره ای قرار است این گاز را به سمت ژنراتورهای تولید برق هدایت کند.

انجام مطالعات برای احداث کارخانه ریجکت سوز 1500تنی در دوره قبل

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به تجربیات جهانی لازم است تهران نیز به سمت احداث زباله سوزهای بزرگ پیش برود. حال این زباله سوزها می تواند به صورت ریجکت سوز(سوزاندن زباله های تفکیک شده) باشد یا به صورت کارخانه زباله سوز مخلوط( سوزاندن زباله ها بدون نیاز به تفکیک).

عبداللهی تصریح کرد: با توجه به انجام مطالعات کارخانه زباله سوز 1500تنی و برگزاری چندین نوبت مناقصه به منظور جذب سرمایه گذار مناسب توسط سازمان سرمایه گذاری شهرداری تهران و همچنین تجربه احداث کارخانه زباله سوز200الی 300 تنی که در حال حاضر روزانه 3مگاوات برق تولید می کند، لازم است تا شورای پنجم و مدیران شهری راه طی شده را ادامه دهند تا در جهت ساخت این دست کارخانه ها که نیاز امروز پایتخت است، گام برداشته شود.

تفکیک 28تا 30 درصدی پسماند از مبدا در دوره قالیباف

 
رییس پیشین هیات مدیره سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت هایش به تفکیک زباله از مبدا پرداخت و اظهار کرد: زباله در همه جای دنیا به طلای کثیف شهره است و می تواند محل درآمد مطلوبی برای مدیریت شهری باشد. به همین دلیل هم در دوره مدیریت شهری گذشته تلاش کردیم تا در زمینه فرهنگ سازی، آموزش و تهیه ابزار کار و در اختیار گذاشتن آن در ساختمان های مسکونی و اماکن عمومی؛ زیرساخت های لازم را ایجاد کنیم. در همین راستا هم موفق به تفکیک 28تا 30 درصدی پسماند از مبدا شدیم. درواقع کاری که اکنون در دوره اخیر مدیریت شهری دارد انجام می شود، اقدام جدیدی نیست، بلکه ادامه راهی است که یک سومش طی شده و باید با توجه به آماده بودن زیرساخت ها باقی مسیر را مدیران شهری تهران طی کنند.