جگر آبدار نخورید!

جگر خام یا نیمه پخته (به اصطلاح جگر آبدار) می تواند بسیاری از میکروب های بیماریزا را به بدن مصرف کننده انتقال دهد. انگل یا کرم زبانی شکل یکی از میکروب های مشترک بین دام و انسان است که بیشتر از طریق جگرهایی که حرارت لازم را نگرفته اند، وارد بدن و در ناحیه حلق انسان مستقر می شود.

 شماهم از علاقمندان به جگر آبدار هستید؟ اگر پاسخ مثبت است باید بگوییم حواستان به سلامتیتان باشد. خوردن جگر آبدار می تواند بدن شما را به طور خطرناکی آلوده کند.

افرادی که جگر آبدار علاقه دارند معتقدند این نوع طبخ جگر لذیذ و خوشمزه می باشد. اما به دلایلی که در این مقاله به شما خواهیم گفتبه هیچ وجه جگر آبدار نخورید!

جگر خام یا نیمه پخته (به اصطلاح جگر آبدار) می تواند بسیاری از میکروب های بیماریزا را به بدن مصرف کننده انتقال دهد.

انگل یا کرم زبانی شکل یکی از میکروب های مشترک بین دام و انسان است که بیشتر از طریق جگرهایی که حرارت لازم را نگرفته اند، وارد بدن و در ناحیه حلق انسان مستقر می شود.

زنان باردار، دختران جوان و بیماران مبتلا به کم خونی مزمن که برای افزایش آهن خون اغلب ازجگرهای آبدار استفاده می کنند، بیشتر در خطر ابتلا به این انگل قرار دارند. در موارد نادر این انگل می تواند به چشم مهاجرت و موجب اختلالات بینایی شود.

مصرف جگر به صورت نیم‌پخته یا خام (جگر آبدار) رایج‌ترین راه ابتلای انسان است ، در برخی از جگرفروشی‌ها ممکن است بنا به پسند بعضی از مصرف‌کنندگان، حرارت کافی جهت کباب کردن جگر تامین نشده و قسمت‌هایی از محصول به صورت نیم پخته عرضه شود.

از سوی دیگر در برخی از مناطق ایران، خوردن خام یا کم‌پخته جگر دام‌ها توسط زنان بارداری که معتقدند خوردن آن برای رشد جنین مناسب است رواج دارد. همچنین در مواردی مشاهده شده است که بیماران مبتلا به کم خونی مزمن، جگر را به صورت خام مصرف می‌کنند که این امر خطری برای انتقال آلودگی محسوب می‌شود.

علائم و درمان
معمولا آلودگی انسان منجر به سرفه، عطسه، سردرد و آبریزش بینی می‌شود. در مواردی نیز احتمال دارد انگل نابالغ به چشم مهاجرت کرده و موجب اختلالات بینایی گردد.در چنین شرایطی، جداسازی انگل از طریق جراحی و تجویز آنتی هیستامین‌ها از موثرترین راه‌های درمانی هستند.

متاسفانه تاکنون به منظور جلوگیری از ورود فرآورده‌های گوشتی آلوده از کشتارگاه‌ها به بازار مصرف، روشی استاندارد و عملی شناسایی و تدوین نشده است. لذا مهم‌ترین راه پیشگیری از ابتلا، پرهیز از خوردن جگر آبدار یا نیم‌پخته می‌باشد. همچنین توصیه می‌شود قبل از مصرف جگر کبابی از پخت کامل تمام قسمت‌های آن اطمینان حاصل شود .