علت مرگ توله یوز تصادفی سمنان اعلام شد

دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران نتایج بررسی‌های انجام شده در بخش‌های پاتولوژی و مرکز تحقیقات سم‌شناسی این دانشکده را در خصوص علت مرگ یوزپلنگ 18ماهه‌ای که یک هفته پس تصادف جاده‌ای تلف و لاشه‌اش در 24 مرداد 97 به دانشکده مذکور ارسال شده بود اعلام کرد.

در این گزارش آمده است:
با توجه به نتایج کالبدگشایی و بررسی های میکروسکوپیک از نمونه های اخد شده، علت مرگ حیوان نارسایی حاد کلیوی در اثر ضربه ناشی از تصادف و عوارض شوک ناشی از خونریزی و آسیت محوطه بطنی ( شوک هیپوولمیک)، شوک عفونی و احتمالا شوک عصبی بوده است. همچنین نتایج آزمایش‌های سم‌شناسی منفی اعلام شده است.

گفتنی است، توله یوزپلنگ 18ماهه‌ای که 16 مرداد در پی تصادف جاده‌ای در محور تهران ــ مشهد مصدوم شده و پس از انتقال به تهران به‌منظور تثبیت شکستگی مهره، تحت عمل جراحی قرار گرفته بود، یک هفته بعد از حادثه تلف شد. در پی مرگ این یوزپلنگ، رسانه‌ها، گزارشی را روی سربرگ دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران منتشر کردند که در آن علت مرگ یوز، بر اساس رادیوگرافی انجام ‌شده توسط محمد ملازم، متخصص رادیولوژی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران -که پیش از مرگ توله یوزپلنگ، طی اظهاراتی نامتعارف و مغرضانه، عمل جراحی این حیوان را حرکتی کور و نمایشی به منظور تبلیغات عنوان کرده بود- شکستگی مهره و عوارض ناشی از عمل جراحی عنوان شده بود. این گزارش را روابط عمومی دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران، با انتشار اطلاعیه‌ای، تکذیب و اعلام کرد که اخبار منتشرشده درباره علت مرگ توله یوزپلنگ تصادفی سمنان، نظر این دانشکده نبوده است.

مسافتی نه چندان طولانی اما حادثه‌خیز از محور تهران-‌مشهد تا کنون دستکم 7 یوزپلنگ را به کام مرگ کشیده که با توجه به جمعیت اندک یوزپلنگ‌های باقی‌مانده، آمار ناگواری است. اما اجرای وعده ایمن‌سازی این مسافت 12 کیلومتری حادثه‌خیز که از بهار 95 مطرح شد بارها به تعویق افتاد. زمان اجرای طرح فنس‌کشی و ایمن‌سازی این مسافت که با استقبال وزارت راه و ترابری هم همراه شده بود ابتدا از سوی پروژه حفاظت از یوز، آبان 95 اعلام شد اما بارها به تعویق افتاد.