تاکنون چه تعداد زائر اربعین به کشور بازگشته‌اند؟

دبیر ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه امسال دو میلیون نفر طی ۱۵ روز در راهپیمایی اربعین شرکت کردند اظهار داشت: تاکنون بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر از زائران به کشور بازگشته‌اند.

وی با بیان اینکه در فاصله سه روز بیش از ۸۰۰ هزار نفر وارد مرز‌های کشور شدند عنوان کرد: ۶۰ درصد از این تعداد از طریق مرز مهران، ۲۳ درصد از طریق مرز شلمچه، ۱۳ درصد از طریق چذابه و چهار درصد نیز از طریق مرز هوایی وارد کشور شده‌اند.

حیدری با اشاره به اینکه طی ۲۴ ساعت گذشته بیش از ۲۴۵ هزار نفر از طریق مرز مهران وارد کشور شده‌اند گفت: این میزان در طول چند سال گذشته رکوردار بوده است و به بیان دیگر در هر ساعت ۱۰ هزار نفر از این مرز وارد شده است.

وی با بیان اینکه بیشترین حجم ترافیکی در مهران است افزود: امسال به دلیل عدم بازگشایی مرز خسروی حجم ترافیک استان‌های غرب و شمال غرب و برخی از استان‌های مرکزی که مقرر شده بود از مرز خسروی عبور کنند به سمت مرز مهران هدایت شد.

حیدری به دلایل عدم بازگشایی مرز خسروی اشاره کرد و گفت: امسال یکی از بند‌های تفاهم‌نامه اربعین بین ایران و عراق بازگشایی مرز خسروی بود و کشور عراق به طور کلی مسئول تأمین امنیت زائران بود.

دبیر ستاد مرکزی اربعین افزود: امسال عراق بیش از ۹۵ درصد آمادگی بازگشایی مرز را داشت، اما لحظات آخر فرماندهان ارشد نظامی عراق در منطقه امنیت را به صورت صددرصد تضمین نکردند و دلیل عمده آن تأمین امنیت زائران بود.

وی با اشاره به اینکه در صورت بازگشایی مرز خسروی بیش از ۳۵ درصد از ترافیک مرز مهران کاسته می‌شد عنوان کرد: امسال تأکید شده که موضوع بازگشایی مرز خسروی به اربعین منتهی نشود و از دو هفته آینده مورد بررسی مجدد قرار می‌گیرد.