آمار تاسف برانگیز از ابتلای کودکان به سرطان

آراسب احمدیان مدیرعامل مؤسسه خیریه محک با بیان اینکه در بیمارستان محک ۱۷ هزار کودک مبتلا به سرطان تحت حمایت وجود دارند که باید خدمات درمانی را به صورت مداوم دریافت کنند، گفت: به دلیل اینکه اعتماد مردم و کمک نیکوکاران تنها سرمایه محک است، از این رو می‌توان گفت مسئولیت و وظیفه مؤسسه محک حفظ این اعتماد است.

وی افزود: عمل‌کرد هر سازمان بزرگی نقایصی نیز خواهد داشت که این مورد طبیعی است. ما تلاش می‌کنیم روز به روز به استانداردهای جهانی نزدیک‌تر شویم و خدمات را با بالاترین کیفیت در اختیار کودکان مبتلا به سرطان و خانواده‌اش قرار دهیم. اگر بگوییم عملکرد مؤسسه محک کاملا بی‌نقص است، حرف غیرمعقولی زده‌ایم ولی تلاش ما برای بر طرف کردن این نواقص هر روز بیشتر می‌شود.

مدیر عامل مؤسسه خیریه محک گفت: سرطان کودکان ۱۰ درصد از سرطان‌های شایع کل کشور را تشکیل می‌دهد اما بیشترین سهم اطلاع‌رسانی به بیماری مربوط به کودکان تعلق دارد و شاید این مورد به دلیل این است که محک درباره بیماری کودکان بحث می‌کند؛ هرچند امید نیز برای بهبود سرطان کودکان بیشتر است.

وی افزود: بیماران مؤسسه محک به دلیل پیوستگی مراحل درمان همواره تا زمان بهبودی دارو مصرف می‌کنند و از روش رادیوتراپی و جراحی نیز کمتر استفاده می‌شود. اگر بیمار پس از پایان دوره درمان بازگشت پیدا کرد، درمان دوباره از سر گرفته می‌شود. درمان سرطان در طب اطفال به این صورت است که قسمت‌های مختلف بدن از سلول‌‎های سرطانی پاک‌سازی شده و محافظت می‌شوند تا سلول‌های سرطانی تکثیر نشوند.

احمدیان در ادامه افزود: در یک الی دو ماه ابتدایی مرحله درمان، بیماری سرطان موجب تضعیف بدن می‌شود و پس از این زمان داروها برای محافظت از بدن تجویز می‌شوند.

مدیرعامل مؤسسه خیریه محک بیان کرد: ورود محک به بحث تحقیقات با احداث تنها یک مرکز تحقیقاتی صورت نگرفت؛ بلکه تجربیات درمان کودکان مبتلا به سرطان همواره مورد بررسی قرار می‌گیرد و این تجربیات با متخصصان دیگر کشورها به اشتراک گذاشته می‌شود.

وی افزود: مؤسسه محک نگاه به اداره سنتی خیریه‌ها را در ایران تغییر داده است. نگاه سنتی یعنی هرقدر کمک به دست می‌آید، بین ذی‌ربطان تقسیم شود؛ اما در نگاه سیستمی، نیازهای گروه تحت حمایت شناسایی می‎شود.

احمدیان در ادامه اضافه کرد: بر اساس نگاه سیستمی مؤسسه خیریه محک، جذب کمک‌های مردمی در این مؤسسه اجرایی می‌شود و کمک‌های مردمی با مدیریت و برنامه ریزی به خدمات درمانی و رفاهی برای ارائه به کودکان مبتلا به سرطان تبدیل می‌شود.

مدیرعامل مؤسسه محک با بیان اینکه هر دو سال اداره بیمارستان خیریه محک معادل یک بار ساخت آن هزینه دارد، گفت: در کشور ما بیمارستان‌‎های خیریه ساخته می‌شوند و در اختیار دولت قرار می‌گیرند. محک اولین بیمارستانی است که به صورت خیریه ساخته و اداره می‌شود. هم‌چنین نیازهای کودک مبتلا به سرطان در مؤسسه محک فهرست می‌شود و ما به دنبال منابعی برای بر طرف کردن این نیازها هستیم.

احمدیان خاطرنشان کرد: در ۲۰ سال گذشته سعی کردیم که یک خانواده را به عنوان حامی بیمار انتخاب و آنان را با یکدیگر مرتبط کند که در آن صورت خانواده‌های بیماران بعد از یک ماه با نیکوکار تماس می‌گرفتند و درخواست یخچال، ماشین لباسشویی و غیره می‌کردند؛ از این رو تصمیم گرفته شد بیماران مستقیم با خیرین در ارتباط نباشند.