دولت مردان درک درستی از مفهوم محیط‌زیست ندارند

 یک پژوهشگر محیط زیست و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به وقوع حوادث تلخ پی درپی در عرصه محیط زیست گفت: دولتی ها به اصل 50 قانون اساسی اعتقاد ندارند و به همین دلیل مشکلات زیست محیطی تشدید شده است.حسین آخانی در گفت و گو با رسالت اظهار کرد: مهم ترین مشکل محیط زیست ما عدم درک درست دولت از مفهوم محیط زیست است و به نظر می رسد که دولتی های ما به اصل 50 قانون اساسی اصلا اعتقاد ندارند و به همین دلیل مشکلات زیست محیطی تشدید شده است. 

وی درباره اینکه یکی از وعده های دولت تدبیر و امید حل بحران های محیط زیستی نظیر مقابله با ریزگردها و احیای دریاچه ارومیه بوده، اظهار کرد: بسیاری از صاحب نظران می گویند چرا به رغم وعده های داده شده در این زمینه شاهد عقبگرد هستیم، اما این را باید در نظر داشت که همه دولت ها درباره موضوع محیط زیست مثل هم عمل کرده اند و این دولت اگرچه شعارهای محیط زیستی داد اما در عمل ناموفق بود.

وی افزود: آن بنیانی که برای توسعه گذاشته شده مورد غفلت قرار گرفته و دولتمردانی که الگوی توسعه را در ایران اجرا می کنند، به هیچ عنوان به مسئله محیط زیست اعتقادی ندارند و حسن روحانی در دوره دوم با انتصاب کلانتری به ریاست سازمان محیط زیست عملا به نوعی سازمان محیط زیست را منحل کرده است.  

این پژوهشگر محیط زیست درباب چرایی عدم توجه دولت ها نسبت به محیط زیست گفت: امروزه ثابت شده که پایداری دولت ها و نظام های 

سیاسی وابستگی کامل به پایداری آن سرزمین دارد. وقتی که ما به محیط زیست توجه نمی کنیم، طبیعی است که حاصل آن به خطر افتادن حتی نظام سیاسی است چرا که بحران هایی مانند آب  و ریزگردها و آلودگی می تواند بحران های بزرگ اجتماعی، سیاسی و امنیتی ایجاد کند. تاسف آور است که اهمیت محیط زیست توسط دولتمردان جدی گرفته نمی شود.آخانی با بیان اینکه ریزگردها بخش های 

وسیعی از ایران را تحت تاثیر خودش قرار داده اما اقدام سازنده ای 

انجام نگرفته، اظهار کرد: مسئله ریزگردها و سایر مشکلات محیط زیستی اعم از بحران آب و فرونشست زمین و آلودگی و اضمحلال تنوع زیستی با همدیگر اتفاق افتاده و مهم ترین دلیل بروز این بحران ها این است که دولتمردان ما تصور نمی کردند این سرزمین ظرفیت محدودی دارد و شناختی از محدودیت های اکولوژیکی ایران نداشتند. شاید فکر می کردند ما هر چقدر چاه بزنیم و سد ایجاد کنیم و یا زمین های 

کشاورزی را افزایش بدهیم، اتفاقی نمی افتد، در صورتی که اگر این افراد کوچک ترین توجهی به محیط زیست داشتند و به توصیه های متخصصان و صاحب نظران این حوزه توجه می کردند، این اتفاقات نمی افتاد. به گفته وی، در حال حاضر ما با سرزمینی مواجه هستیم  که درگیر بحران های بزرگی نظیر نابودی تالاب ها و دریاچه هاست و سفره های آب های زیرزمینی تخلیه شده و بسیاری از جنگل ها و مراتع ما در اثر تغییر کاربری زمین و جنگل تراشی و چرای بی رویه به شدت تخریب شده و همه این عوامل به خاطر رفتار اشتباه خودمان بوده و این امر در درازمدت ایجاد ناپایداری سرزمین را به دنبال دارد. آخانی درباره جنگ آب تصریح کرد: بدیهی است که وقتی آب به عنوان مایه حیات به مرز بحرانی برسد، دردسرساز خواهد بود. در گذشته یکی از مهم ترین درگیری های روستاییان و اقوام به مسئله آب مربوط بوده اما در گذشته مردم یاد گرفته بودند چگونه در این سرزمین با آب کم زندگی کنند و یکی از نظام مندترین توافق ها میان اقوام و گروه ها و مردم مسئله تقسیم آب بود، منتها باتوجه به سیاست های غلطی که در این سال ها اتفاق افتاده و سدسازی های بسیار گسترده، نظام آبی ما با چالش روبه رو شد و قنات هایمان یکی پس از دیگر خشک شدند و رودخانه ها از بین رفتند.