تعطیلی پنج‌شنبه‌ها هیچ اثری در کمیت ساعات آموزشی مدارس ندارد

حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی در خصوص تعطیلی پنج‌شنبه‌ها اظهار کرد: این برنامه بر اساس سند تحول اجرا شده است؛ چرا که یکی از محورهای مورد تأکید سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش، اولویت بخشی به نقش و مشارکت خانواده در رشد و تحول دانش‌آموزان است.

وی ادامه داد: پنج‌شنبه‌ها به عنوان روز خانواده نامگذاری شده بود، چرا که در عصر ارتباطات بر خلاف نام آن، ارتباط چهره به چهره افراد کاهش یافته است و با توجه به نقش این ارتباط و لزوم ایجاد فضای گفت‌وگو بین افراد خانواده، بهترین فرصت، استفاده از تعطیلی و فراغت پنج‌شنبه‌هاست که خانواده‌ها به دور از دغدغه‌های معمول، یک روز تعطیل از بودن در کنار یکدیگر بهره مند شوند.

حاجی‌بابایی در تبیین این موضوع گفت: تعداد زیادی از معلمان به ویژه زنان فرهنگی در روستاهایی خدمت می‌کنند که به سبب بُعد مسافت یا مجبور به بیتوته در روستا هستند و فقط در پایان هفته در کنار خانواده هستند یا زمان تردد آنها به‌گونه‌ای است که در ساعات اولیه صبح از منزل خارج می‌شوند و در ساعات پایانی روز از محل کار به منزل باز می‌گردند و دیگر مجالی برای پرداختن به خانواده ندارند و با خستگی مفرط و مضاعف در طول هفته انجام وظیفه می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر تنها یک روز تعطیل باشد، معلمان به ویژه معلمان در دوره ابتدایی و خانم ها، تنها به رسیدگی به امور منزل که یک هفته در نتیجه عدم حضور آنها ایجاد شده است و به ساماندهی این امور می توانند بپردازند و مجالی برای گفت‌وگو واستراحت فکری و دید وبازدیدهای خانوادگی باقی نمی‌ماند در صورتی که با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها فرصتی برای آرامش و تجدید قوای روحی و جسمانی و از هم مهم‌تر، بودن در کنار خانواده و در نتیجه ارتقای همبستگی‌های خانوادگی، افزایش نشاط و شادابی افراد خانواده ایجاد می‌شود‌.

وزیر اسبق آموزش و پرورش زیر سؤال بردن تعطیلی پنج شنبه‌ها را نتیجه نگاه ابزاری به معلم دانست و تأکید کرد: گاهی نقدهایی ارائه می‌شود،که بیانگر عدم درک این افراد از موقعیت معلمان و غفلت از این اصل است که معلم مهم‌ترین و ارزشمندترین رکن و سرمایه آموزش و پرورش است.

وی افزود: به نظر می‌رسد کسانی که تعطیلی پنج‌شنبه‌ها را زیر سؤال می‌برند، یک روز هم معلم نبوده‌اند و با بیتوته در روستاها و رفت وآمدهای سخت و طاقت فرسای معلمان آشنا نیستند و نمی‌توانند تصور کنند، معلمی که محل خدمتش بیش از صد کیلومتر با شهر محل اقامت خانواده‌اش فاصله دارد و ناگزیر روزانه دویست کیلومتر در جاده‌های ناهموار روستایی تردد می‌کند، نیاز به استراحت، بودن در کنار خانواده و پرداختن به نیازهای شخصی خود دارد.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس اظهار کرد: تعطیلی پنج‌شنبه‌ها با دیدگاه رهبری آموزشی و لزوم توجه، به همه نیازهای معلمان، تدوین شده است؛ باید از نگاه صرفا ابزاری به معلمان بیرون آییم و همواره در نظر داشته باشیم، معلمی که مورد تکریم قرار می‌گیرد، می‌تواند انسان‌های با کرامت تربیت کند.

وی گفت: در بخش دانش‌آموزی نیز با توجه به لزوم توجه به مهارت آموزی، بودن دانش‌آموزان در کنار خانواده‌ها این فرصت را ایجاد می‌کند،که به کسب مهارت‌های مختلف زندگی بپردازند و از نشاط خانوادگی بهره‌مند شوند زیرا که ثبات عاطفی و تقویت مهارت‌های ارتباطی در خانواده عامل بسیار مهمی در افزایش انگیزه تحصیلی به‌شمار می‌رود.

حاجی‌بابایی در خصوص ساعات آموزشی بیان کرد: در برنامه درسی ملی تعداد ساعات آموزشی برای هر دوره تحصیلی در طول سال مشخص شده است؛ با ساماندهی ساعات آموزشی، سقف ساعات آموزشی مورد نظر در زیرنظام برنامه ملی درسی کاملاً رعایت شده و تعطیلی پنج‌شنبه‌ها هیچ اثری در کمیت ساعات آموزشی مدارس ندارد، بلکه تعطیلی پنج‌شنبه‌ها فرصت پرداختن به کیفیت آموزشی را ایجاد کرده است.