آمار کشته های تصادفات درون شهری کاهش یافت

 سردار تقی مهری در همایش ملی ایمنی و ترافیک اظهار داشت: در کشور ما با توجه به گستردگی جغرافیایی و شرایط و امکانات خوشبختانه در دهه‌های گذشته موفقیت‌های چشم‌گیری داشته‌ایم.

وی ادامه داد: امیدواریم با اقدامات علمی و همکاری دستگاه‌ها شاهد کاهش حوادث رانندگی در کشور باشیم.

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در دانشگاه علوم انتظامی امین عنوان کرد: ایشان فرمودند که تلاش خود را بیشتر کنید تا حوادث را به حداقل برسانید؛ لذا بر ما تکلیف است که فرامین رهبر انقلاب را در دستور کار خود قرار دهیم.

سردار مهری با بیان اینکه باید سهم نیروی انتطامی، وزارت راه و دستگاه‌ها در حوادث جاده‌ای مشخص شود، گفت: حمل و نقل امروز یکی از مهم‌ترین مسائل است که نقش مهمی در پیشرفت‌های اقتصادی هر کشوری دارد.

وی افزود: در سال ۸۵ به ازای هر ۱۰ هزار وسیله نقلیه ۱۹.۵ درصد متوفی داشتیم.

رئیس پلیس راهور ناجا اظهار داشت: آمار جان‌باختگان تصادفات درون‌شهری در شش ماه اول امسال به نسبت سال گذشته شش درصد کاهش داشته است.

وی تصریح کرد: نمی‌توانیم سوانح ترافیکی را کاهش دهیم مگر اینکه عوامل خطرزا را شناسایی کنیم و قطعاً رانندگی خطرزا باعث افزایش سوانح ترافیکی می‌شود، حدود بیش از ۵۱ درصد جان‌باختگان حوادث رانندگی بین ۲۱ تا ۵۰ سال سن داشتند، یعنی کار نیروی کار بودند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی با بیان اینکه بیش از ۹۰ درصد ترددها در کشور به صورت زمینی است، گفت: هر چقدر از راه‌های ریلی و هوایی بیشتر استفاده شود، ریسک تصادف کاهش پیدا می‌کند. در پایان سال ۹۶ بیش از ۲۱ میلیون خودرو داشتیم که نسبت به سال ۸۵ رشد ۱۴۹ درصدی داشت همچنین  ۲۸ میلیون نفر در کشور گواهینامه فعال دارند.

وی با بیان اینکه بیش از ۶۰ درصد خودروهایی که صبح زود تردد دارند، تک سرنشین هستند، متذکر شد: این موضوع باعث افزایش سوانح ترافیکی می‌شود و استفاده از دوچرخه و پیاده‌روی نسبت به گذشته کمتر شده است. بیش از ۸۰ درصد جان‌باختگان تصادفات درون شهری یا عابرپیاده یا موتورسیکلت سوار هستند و یکی از مصوبات در شورای عالی ترافیک عریض شدن پیاده‌روها بود.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی متذکر شد: ۸۰ درصد جاده‌های برون شهری دو طرفه هستند و جداکننده ندارد، در کشور بیش از ۵ هزار نقطه درون و برون‌شهری حادثه خیز وجود دارد که باید برای اصلاح نقاط حادثه‌خیز اقدام کنیم و  قرار بود در پایان برنامه چهارم تمام نقاط برطرف شود. 

وی با اشاره به نقش ایمنی خودروها در کاهش خسارات جانی و مالی یادآور شد: بیش از ۹۰ درصد رانندگان از کمربند ایمنی استفاده می‌کنند، در حادثه‌ای که اخیراً برای برخی مسئولان اتفاق افتاد، کمربند ایمنی نقش خودش را نشان داد. حدود ۱۵ درصد از تصادفات در خارج از شهرها مربوط به سبقتهای غیرمجاز است، بر اساس آمار پزشکی قانونی، کودکان حدود هشت درصد از جان‌باختگان حوادث رانندگی را تشکیل می‌دهند، حدود هفت درصد از جان‌باختگان در مسیر، ۴۲ درصد در بیمارستان و ۵۱ درصد در صحنه تصادف جان خود را از دست می‌دهند.

وی با بیان اینکه یکی از رویکردهای پلیس راهنمایی و رانندگی استفاده از فناوری‌های نوین است، گفت: سامانه rahvar۱۲۰.ir می‌تواند اطلاعات خوبی را در اختیار کاربران قرار دهد.