توضیحات احمدی نائب درباره توقف و نیمه کاره رها شدن پروژه مونوریل شهر قم

نایب رئیس شورای عالی استان‌ها گفت: تکمیل مونوریل قم، نیازمند چند صد هزار میلیارد تومان اعتبارات است.

علیرضا احمدی نایب رئیس شورای عالی استان‌ها با اشاره به توقف و نیمه کاره رها شدن پروژه مونوریل شهر قم طی چندین سال گذشته اظهار کرد: تاکنون برای این پروژه چند صد میلیارد تومان هزینه شده است و تکمیل آن هم به چندصد میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز دارد.

نایب رئیس شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه هزینه استفاده هر مسافر از مونوریل 25 هزار تومان خواهد بود، تصریح کرد:هزینه‌های استفاده از مونوریل از آورده‌هایش برای شهر قم، بیشتر است.

وی با تاکید بر اینکه تکمیل مونوریل قم سبب تحمیل هزینه چند صد میلیارد تومانی به قم می‌شود، گفت: این در شرایطی است که خط a و b مترو در حال راه‌اندازی و بخش بزرگی از آن تکمیل شده است و همچنین وجود مترو باعث کاهش ترافیک و هزینه می‌شود و با این وجود احداث مونوریل هیچ توجیحی برای قم ندارد.

وی با بیان اینکه مونوریل قم مانند لقمه‌ای در گلو است، افزود:‌ در حال حاضر یک هزینه هنگفت برای آن انجام شده و اگر بخواهیم آن را تکمیل کنیم چند صد میلیارد تومان دیگر هم باید هزینه کنیم و باید پرسید که آیا هزینه چند صد میلیاردی برای مونوریل به صلاح مردم است؟، در حالی که مونوریل فقط شامل 4.7 کیلومتر است و هزینه استفاده از آن هم برای هر نفر 25 هزار تومان است که در این شرایط کسی از آن استفاده نخواهد کرد و در کنار همه این‌ موارد باید هزینه‌های نگهداری هم محاسبه شود.

وی با تأکید بر اینکه باید برای پروژه‌ای هزینه کنیم که به درد مردم بخورد و هزینه تراشی نکند، تصریح کرد: از طرفی ستون‌های مونوریل قم که چند صد میلیارد تومان برای آن هزینه شده را نمی‌توان به همان شکل رها کرد، لذا باید از این پروژه نیمه کاره استفاده بهینه کنیم و نظر نخبگان و متخصصان را در این باره کسب کنیم.

احمدی با بیان اینکه تکمیل مونوریل قم از توان شهرداری قم خارج است و نمی‌تواند چنین بار سنگینی را تحمل کند، گفت: این بار سنگین را دولت به دوش مردم قم گذاشته و امروز هم از دولت می‌خواهیم اگر می‌تواند بودجه آن را بدهد تا تکمیل شود.