به گزارش افکارنیوز به نقل از جام نیوز، آنچه که دیروز تنها در فیلم‌های تخیلی به چشم می‌خورد، امروزه امکان وقوع یافته است. تحقیقات جدید نورولوژی یا علم مغز و اعصاب تجلی تخیلات دیروز را امکان‌پذیر کرده است.
امروزه از هدایت و کنترل هواپیماهای بدون سرنشین توسط امواج مغزی، استفاده از مواد شیمیایی برای افزایش توانمندی‌های فکر و خواندن افکار توسط برخی ابزارها صحبت می‌شود. حتی تکنیک‌هایی در دست تحقیق است که انسان را قادر می‌سازد با تبدیل امواج مغزی به تصویر و اصوات فکر را بخواند.

گفته می‌شود که تحقیقات نورولوژیک اهدافی انسانی، از جمله ارتقای امنیت افراد جامعه، توان‌بخشی توان‌خواهان‌، درمان برخی بیماری‌ها مانند بیماری‌های روانی و برقراری ارتباط با افرادی که در اغما فرو رفته‌اند را دنبال می‌کند.
اما از آنجا که همواره تحقیقات علمی، کاربردی دوگانه دارد از نتایج این تحقیقات می‌توان در راه‌های زیان‌بخش نیز استفاده کرد.
احتمال سوءاستفاده از نتایج تحقیقات نورولوژیک کارشناسان بریتانیایی را نگران کرده است. مؤسسه بریتانیایی " رویال سوسایتی " در اطلاعیه‌ای که در پایگاه اینترنتی این مؤسسه منتشر شده نسبت به استفاده از نتایج پژوهش‌های نورولوژیک و تکنولوژی‌های جدید در امور نظامی و حقوقی هشدار داده‌است.

در این اطلاعیه، نورولوژی علمی به سرعت پیش‌رونده با دامنه‌ای وسیع برای پژوهش خوانده شده است.
در اطلاعیه به پیشرفت‌های فزاینده علم مغز و اعصاب اشاره و گفته می‌شود که از این پیشرفت‌ها می‌توان به ویژه، در درمان بیماری‌ها، از جمله پارکینسون، افسردگی، شیزوفرنی‌، صرع و حتی اعتیاد کمک گرفت.
در اطلاعیه مؤسسه " رویال سوسایتی " همچنین نسبت به تأثیرات منفی مواد شیمیایی بر روی حافظه، توجه و سرعت واکنش انسان‌ها هشدار داده و تأکید می‌شود که نباید از نظر دور داشت که استفاده از این مواد با امکان به خطر افتادن سلامتی طرف مقابل همراه است.
براساس گزارش دویچه وله، ارتش و بخش تحقیقات ارتش آمریکا(DARPA) اغلب توجهی ویژه به تحقیقات مغز و اعصاب، از جمله تحقیقاتی که بر روی فکر‌خوانی و رمزگشایی افکار انجام می‌شود، نشان می‌دهند. علت توجه ارتش آمریکا به این گونه تحقیقات کاربرد احتمالی نتایج آن در امور نظامی است.