روش‌های درمانی موثر برای کمر یا زانو درد

این روزها تبلیغات گوناگونی از روش‌های مختلف درمانی مانند طب سوزنی برای انواع دردها بویژه دردهای کمر و زانو را شاهدیم. سوال این است که آیا این روش‌های درمانی برای درمان قطعی تمامی این دردها موثرند؟

دکتر سید مسعود هاشمی درباره انتخاب روش‌های درمانی برای کمر یا زانو درد گفت: دردهای مزمن کمر، زانو یا گردن علت‌های مختلفی دارد. مهم‌تر از نوع درمانی که توصیه می‌شود از قبیل درمان فیزیکی، ورزشی، سنتی یا دارویی، تشخیص علت درد است و بعد باید اقدام به درمان شود. هر نوع درمانی را اگر بدون تشخیص بخواهیم تجویز کنیم، کار بسیار غلطی است.

وی ادامه داد: این روزها درباره درمان‌های مختلفی تبلیغ می‌شود. در این بین درمان‌های سنتی، طب سوزنی یا  ماساژ درمانی که به درمان مکمل معروفند، را نمی‌توان زیر سوال برد؛ چرا که پایه علمی دارند و در جای خود قابل استفاده هستند، اما زمانی باید نوع درمان مشخص شود که علت درد توسط پزشک تشخیص داده شود، که این علت می‌تواند مربوط به دیسک، تنگی کانال، ساییدگی یا سرخوردگی مهره با آرتیریت مفاصل باشد.

هاشمی گفت: انجمن درد ایران همیشه از وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها درخواست کرده است که بر بعضی از درمان‌هایی که تبلیغ می‌شوند، نظارت دقیق‌تر داشته باشند. البته ما نه کسی را نفی می‌کنیم و نه زیر سوال می‌بریم، اما با کار غیر علمی مخالفیم. یک درمان اگر در جای خودش استفاده شود، قطعا موثر خواهد بود.

وی درباره کاربرد طب‌های مکمل گفت: در بسیاری از مواقع دردهای مزمن در کمر چه با منشاء عضلانی و چه اسکلتی که علائم پرخطر و ریسکی ندارند، به روش‌های درمانی مکمل پاسخ می‌دهند و این روش‌ها در درمان کمک کننده است. اما اینکه بدون شناخت علت درد با روش‌های درمانی طب مکمل، درد را ساکت کنیم، روش بسیار اشتباهی است و این روش ممکن است یک تسکین موقت برای درد باشد، حتی در بسیاری از موارد هم دیده شده بیمار با عارضه بیشتری درگیر می‌شود.

رییس انجمن درد ایران افزود: بر همین اساس مبنای کار ما بر اساس تشخیص است. زمانی که علت درد مشخص شد، روش‌های درمانی کم تهاجمی تجویز می‌شود. یعنی از ساده‌ترین درمان‌ها شروع کنیم سپس بسته به نوع درد، به مراحل بالاتر درمان ‌می‌رویم و از روش‌هایی مانند درمان‌های غیر جراحی و در نهایت جراحی استفاده کنیم.  هریک از روش‌های درمانی در جایگاه خود تاثیرگذار است و بر خلاف آن، بسیار مضر است. همچنین روش جراحی را بجز موارد ضروری توصیه نمی‌کنیم؛  چرا که در بسیاری از موارد درد و عارضه بدون نیاز به جراحی و بیهوشی قابل درمان هستند.

وی با بیان اینکه تبلیغاتی نیز برای برخی از روش‌های درمانی مانند اوزون تراپی صورت می‌گیرد که در بسیاری از مواقع صحیح نیست، گفت: اوزون‌تراپی نیز اگر به درستی تجویز شود، می‌تواند درمان موثری داشته باشد. اما باید توجه داشت این روش در جاهای محدودی موثر است و معجزه‌گر نیست. با تبلیغ این روش درمانی در مراکز مختلف موافق نیستم و اینکه برای درمان هر دردی، این روش پیشنهاد می‌شود، صحیح نیست. شاید یک روش کم عارضه‌ای باشد ولی باید در جای خودش استفاده شود و بیمار بداند که برای چه از این روش برایش استفاده می‌کنند؛ چراکه در خیلی از موارد بیمار بدون اندیکاسیون از این روش استفاده می‌شود.  همچنین انجام روش‌های درمانی مانند اوزون تراپی باید توسط افرادی انجام شود که آموزش دیده باشند. این روزها شاهدیم مراکزی هستند که بسیاری از روش‌های درمانی را بدون داشتن تخصص لازم انجام می‌دهند.

هاشمی درباره روش درمانی اوزون تراپی گفت: اوزون تراپی برای دیسک کمر یا زانو درد استفاده می‌شود. اوزون اثر ضد التهابی دارد. این روش می‌تواند در درمان التهاب مفاصل و دیسک‌های بین مهره‌ای برای عضلات اطراف استفاده شود، اما اثر ضد التهابی ممکن است منجر به ایجاد عوارض جدید نیز شود.  بنابراین باید به درستی تجویز شود و برای هر دیسک کمر یا زانو دردی قابل استفاده نیست.

وی در پایان افزود: امروز علم پزشکی شاخه‌های متعددی دارد و هر شاخه نیازمند تخصص خاص خود است. طب‌های مکمل نیز به یک دانش نیاز دارند. اگر بیماری قصد انجام این نوع درمان را دارد، به او توصیه می‌کنیم حتما به افرادی که دوره‌های لازم این درمان را دیده‌اند و با طب سوزنی آشنایی کامل دارند، مراجعه کند. برای مراجعه به متخصص درست باید تحقیق کرد نه اینکه به تبلیغات توجه کنیم؛ چراکه در بسیاری از مواقع تبلیغات فرصت فکر کردن را از انسان می‌گیرد.