کم بارش ترین استان‌های کشور کدامند؟

علی رغم بارش‌های مناسب در سال آبی جاری برخی از استان‌ها متوسط بارشکمی را به خود اختصاص داده اند که در این گزارش به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

بررسی‌ها حاکی از آن است که از ابتدای سال آبی جاری تا ۶ آذرماه استان‌های سیستان و بلوچستان با ۳.۲ میلی‌متر، اردبیل با ۳۹.۳ میلی‌متر و آذربایجان شرقی با ۴۶.۵ میلی‌متر صورت کمترین میزان بارش را به خود اختصاص داده اند.

بر اساس این گزارش، استان سیستان و بلوچستان نسبت به متوسط نرمال بلندمدت ۷۸.۸ درصد، اردبیل ۴۶.۷ درصد و آذربایجان شرقی ۴۱.۸ درصد پایین‌تر است.

لازم به ذکر است که استان کهگیلویه و بویراحمد با ثبت ۳۸۰.۷ میلی‌متر بارش از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، رکورد بیشترین بارندگی را به ثبت رسانده که ۳۶۹.۴ درصد بیشتر از متوسط بلندمدت بوده است.

آخرین آمار منتشره حاکی از آن است که حجم بارش‌های کشور از ابتدای سال آبی جاری تا ۶ آذرماه ۷۵.۴ میلی‌متر بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از حدود ۲۱۳ درصد رشد برخوردار بوده است.

گفتنی است ایران در دهه گذشته با خشکسالی هیدرولوژیکی بسیار شدیدی روبرو بوده که جبران این کمبودها به‌ویژه در بخش آب زیرزمینی نیازمند زمان بسیار طولانی خواهد بود.