کدام کشورها بهترین محل برای تحصیلات تکمیلی هستند؟

نتایج منتشر شده از یک گزارش جدید نشان می‌دهد، انگلیس، استرالیا و کوبا بهترین دسترسی به تحصیلات تکمیلی را برای دانشجویان سراسر جهان فراهم کرده‌اند در حالی‌که ژاپن و روسیه از قافله عقب مانده‌اند.

جمیل سلمی، نویسنده این گزارش تأکید می‌کند، تلاش برای گسترش مشارکت در آموزش عالی در مناطق مختلف جهان بسیار متفاوت است؛ اقلیت‌های قومی در یک کشور می‌توانند یک گروه اکثریت در کشور دیگری باشند و نهایتا منجر به تفاوت‌هایی در زمینه آموزش عالی شوند.

علاوه بر این، جمع آوری داده‌های ملی در مورد این ویژگی‌ها ممکن است در بخش‌هایی از کشور‌های در حال توسعه غیر ممکن باشد.

تجزیه و تحلیل جدیدی از گسترش مشارکت سیاسی در ۷۱ کشور در شش قاره باعث می‌شود، عملکرد کشور‌ها در برابر دسترسی به دوره‌های تحصیلی مقایسه شود.

این بررسی که توسط جمیل سلمی، کارشناس ارشد آموزش عالی نوشته شده است نشان می‌دهد، در حالی‌که اکثر ملت‌ها با وجود اینکه سیاست‌های ملی برایشان در اولویت بوده، ولی منصفانه عمل کرده‌اند و بسیاری دیگر از کشور‌ها تنها شعار آن را داده‌اند.

براساس این گزارش، کشور‌هایی مانند ایالات متحده، اسپانیا، ولز، فرانسه و کانادا استراتژی دسترسی به آموزش عالی را برای دانشجویان دیگر کشور‌ها فرموله کرده‌اند و سیاست‌هایی را برای اجرای آن آماده کرده‌اند.

بعضی از کشور‌های ثروتمند مانند ایالات متحده و کانادا که سیستم‌های عالی تحصیلی را توسعه داده‌اند، جایگاه خوبی برای دسترسی دانشجویان به آموزش عالی را کسب نکرده‌اند.

سلمی، این را به سیستم‌های سیاسی فدرال نسبت داده است؛ بدین معنی که آن‌ها به میزان قابل توجهی سیاست‌های جامع کمتری دارند.