به گزارش ایسنا،"حسين چمحيدري" در خصوص سايتهاي همسريابي خاطرنشان کرد: اين سايتها چون فاقد شرايط محتوايي و اصول اوليه مورد نياز در فرايند منطقي ازدواج هستند، موفقيتي ندارند.

دبیر شبکه فعالان ازدواج خراسان‌رضوی اظهار کرد: وجود بیش از ۱۲ میلیون جوان نزدیک به سن ازدواج و کاهش رشد ازدواج در سال‌های اخیر و افزایش میانگین سن ازدواج، نیاز جدی کشور به تسهیل این مهم را برای خانواده‌ها و جوانان دوچندان می‌کند.

وی افزود: همچنین این نکته قابل تأمل است که تعداد افرادی که در گذشته معتمد، ریش‌سفید و بزرگتر قلمداد می‌شدند و واسط امور خیری از قبیل ازدواج بودند، در زمانه ما بسیار اندک شدند و علاقه‌مندی و رغبتی برای این نوع همیاری اجتماعی در جامعه مخاطب امروزی دیده نمی‌شود و همه این دلایل و برخی عوامل زمینه‌ساز اجتماعی دیگر، فضا را برای گسترش سایت‌های همسریابی فراهم کرده است، البته فراموش نکنیم که در عصر اطلاعات و تکنولوژی‌های نوین به سر می‌بریم و خود علت موجهی برای توسعه این گونه سایت‌هاست.

چم‌حیدری با بیان اینکه گمان نمی‌کنم سایت‌های همسریابی مورد تأیید مرجع علمی باشد و یا از سازمان‌های متولی مجوز حقوقی برای انجام این کار دریافت کرده باشند، در ادامه گفت: خلاء قانونی و نظارتی هم به این مسأله دامن زده و به نظر نمی‌رسد برای پیشگیری از آسیب این‌گونه سایت‌ها اقدام موثری انجام شده باشد، حتی شناخت صحیح و دقیقی هم از آنها وجود ندارد و شاید یک علت آن نبود متولی سازمانی جامع‌الشرایط است که هم توان علمی و کارشناسی و هم قدرت قانونی داشته باشد.

وی بیان کرد: ازدواج شرایط و محیط خاص خود را می‌طلبد، ارتباط دختر و پسر در این‌گونه سایت‌ها ارتباطی مجازی است و همه مولفه‌های یک ارتباط کامل را ندارند، از طرفی جنبه‌های عاطفی و هیجانی آن بر منطق وعقلانیت غلبه دارد، شرایط و نحوه آشنایی نامناسب است، امکان سنجش دقیق اطلاعات طرفین و راستی آزمایی وجود ندارد و حتی افراد نمی‌توانند از نیت واقعی هم آگاه شوند و گاهی دیده شده دختر و پسر تصویری خیالی و کاملاً کذب از خود ارائه می‌دهند؛ از طرف مقابل شناخت صحیح ندارد و فقط به واسطه ارتباطی عاطفی است یا به قول‌ قدیمی‌ها یک دل نه صد دل عاشق می‌شوند و یا وابستگی ناسالم ایجاد می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر این نوع آشنایی به سرخوردگی برای ازدواج منجر نشود آسیب دوم دور از دسترس نیست؛ حتی کنجکاوی، هیجان‌خواهی و میل جنسی در رابطه‌ آزاد و بدون کنترل قطعاً افراد را به جای ازدواج، به سمت دوستی با جنس مخالف سوق می‌دهد.

چم‌حیدری اظهار کرد: در ایران وصلت و ازدواج بین افراد نیست و به شکلی ازدواج بین خانواده‌ها انجام می‌شود یعنی دو خانواده همدیگر را انتخاب می‌کنند، همدیگر را می‌پذیرند و حتی اگر انتخاب توسط دختر و یا پسر انجام شود در نهایت نقش خانواده پررنگ است. ولی در این نوع آشنایی‌ها ابتدا نقش خانواده به شدت کم‌رنگ شده و میزان مشارکت خانوادگی کاهش می‌یابد، از طرفی به علت عدم دخالت جدی خانواده‌ها اگر این رابطه به ازدواج منجر شود، امکان تفاوت فرهنگی و طبقاتی فاحش خانوادگی وجود دارد که دیر یا زود خود را نشان می‌دهد.

دبیر شبکه فعالان ازدواج خراسان‌رضوی تصریح کرد: چون این نوع آشنایی و ازدواج، پختگی و جامعیت لازم را ندارد و به قول قدیمی‌ها مانند هندوانه‌ای سر بسته همه معایب را پنهان نگه می‌دارد تا زمانی که زندگی مشترک آن را آشکار کند و نخستین قربانی این وصلت‌ها، بدون شک خانواده‌ها هستند.

وي با اشاره به وضعيت اينگونه سايتها گفت: اگر نخواهيم سياهنمايي كنيم بايد بگوييم فعلاً به اين شكل و سياق معايب بيشتري دارند تا محاسن، شايد با نگاه علميتر و حرفهايتر امكان بيشتر مشاركت دادن خانوادهها در آينده يك گزينه مناسب باشد، ولي فعلا يكي از بزرگترين معايب اين است كه نگاه اقتصادي در آن نماد است و افراد بيشتر غيرمتخصص هستند.