پذیرفته شدن ایران به عنوان عضو ناظر ICH

این نهاد از سال 1990 میلادی فعالیت خود را آغاز کرده و در حال حاضر دارای 16 عضو دائم و 28 عضو ناظر از بین کشور های مختلف است.

الحاق به ICH و اعمال استانداردهای آن در فرایند های مختلف ثبت داروها چه در بخش های نظارتی و چه در صنایع داروئی موجب ارتقاء کیفیت و جایگاه داروهای تولیدی در داخل کشور شده و به ویژه راه را برای صادرات دارو به دیگر کشورها تسهیل و هموار می نماید.

علاوه برآن، الحاق به ICH موجب تعامل موثر تر با دیگر نهادها و سازمان های نظارتی در سطح بین المللی می گردد.

الحاق به ICH یکی از برنامه های اداره کل دارو/اداره مطالعات بالینی و مراقبت های داروئی سازمان غذا و دارو است که بر اساس پیش بینی های انجام شده، بخش داروی ایران باید تا سال 1400 به عضویت این نهاد در آید.

در همین راستا و بدنبال برنامه ریزی ها و فعالیت های انجام شده، کمیته الحاق به ICH در اوایل سال 97 در اداره کل دارو تشکیل و جلساتی را با ذینفعان داخلی برگزار نمود. بطور همزمان تکمیل و مستندسازی فرم های اپلیکیشن و ارتباط با دبیرخانه ICH از سوی فوکال پوینت برنامه در سازمان غذا و دارو، انجام و مورد پیگیری واقع شد و نمایندگان سازمان غذا و دارو به جلسه مجمع سالانه ICH که در نوامبر 2018 در کشور امریکا و بمنظور بررسی درخواست عضویت ایران برگزار شد، دعوت شدند.

اگرچه متاسفانه امکان حضور نمایندگان اداره کل دارو در مجمع ICH ایجاد نگردید اما درخواست عضویت ایران بعنوان عضو ناظر در سازمان ICH در جلسه مذکور، مطرح و مورد تائید قرار گرفت.

لازم بذکر است که ایران بعنوان اولین کشور منطقه EMRO می باشد که بعنوان عضویت ICH پذیرفت شده است.

بدون شک پذیرش ایران بعنوان عضو ناظر ICH سرآغاز فعالیت های جدید درون بخشی و برون بخشی در بخش داروی کشور می باشد و حمایت نهاد های دولتی، مجلس شورای اسلامی، شرکتها و تولید کنندگان داروئی و انجمن های مرتبط و ...... تضمین کننده تداوم موفقیت این برنامه مهم خواهد بود.