فاز جدید طرح «ایران مهارت» در مدارس دولتی اجرایی می شود

مرضیه مسگرزاده‌ مدیر کل آموزش متوسطه اول وزارت آموزش و پرورش درباره اجرای طرح ایران مهارت در مدارس کشور اظهار کرد: امسال طرح ایران مهارت برای 10 درصد از مدارس کشور اجرا می‌شود؛ همچنین سال گذشته این طرح در 8 استان کشور اجرا می‌شد که در این استان‌ها افزایش 10 درصدی مدارس مجری را در سال جاری شاهد هستیم و پوشش طرح در این مناطق به 20 درصد خواهد رسید.

وی با اشاره به اینکه فرآیند زمینه‌یابی و مراحل مقدماتی اجرای طرح به پایان رسیده است، افزود: با توجه به طی کردن مراحل، فرآیند اجرا به زودی در مدارس مشمول طرح آغاز خواهد شد که البته این فرآیند برای مدارس دولتی است، در مدارس غیردولتی‌ بنابر اعلام سازمان مدارس غیردولتی‌ همه مدرسه‌ها تحت پوشش قرار گرفتند.

مدیر کل آموزش متوسطه اول گفت: آموزشگاه‌های آزاد که استانداردهای‌ لازم را داشته‌اند و بر اساس معرفی سازمان فنی و حرفه‌ای اعلام آمادگی کردند فعالیت خود را با مدارس آغاز خواهند کرد.

مسگرزاده‌ ادامه داد: بر اساس طرح ایران مهارت 60 ساعت آموزشی در طول سال تحصیلی برای دانش آموزان متوسطه اول در نظر گرفته شده است که مهارت‌ها و زمان اجرای طرح بر اساس نظر مدرسه خواهد بود و شرکت دانش آموزان‌ کاملاً اختیاری و به صورت فعالیت فوق برنامه است.

تعیین میزان شهریه برای اجرای طرح ایران مهارت در مدارس

وی درباره هزینه‌های در نظر گرفته شده برای شرکت دانش آموزان در طرح اظهار کرد: هزینه‌ها بر اساس مهارت‌های در نظر گرفته شده خواهد بود و در هر استان بنابر شورای استان میزان هزینه تعیین می‌شود.

مدیر کل آموزش متوسطه اول در پاسخ به این سئوال که اختیاری بودن این طرح نافی‌ توجه به مهارت‌آموزی مورد تأکید سند تحول بنیادین  است یا خیر، گفت: طرح ایران مهارت تنها یک گام برای توجه به مهارت‌آموزی است و دایره توجه به فرآیند مهارت‌ محوری در دانش آموزان گسترده‌تر در نظر گرفته شده است.

مسگرزاده‌ افزود: علاوه بر طرح ایران مهارت، جشنواره نوجوان خوارزمی‌ با رویکرد کارآفرینی و مهارت محوری وجود دارد که بیش از 3 میلیون دانش آموز متوسطه اول در اجرای یکی از محورهای آن فعالیت دارند و در نهایت خروجی کار در 6 محور بروز پیدا می‌کند.

وی بیان کرد: بر اساس جشنواره نوجوان خوارزمی‌ دانش آموزان علاوه بر توجه به مهارت محوری، فعالیت در بازارچه‌ کارآفرینی‌ را تجربه می‌کنند که این مرحله گامی در جهت توسعه مهارت آموزی و توجه به مفاد سند تحول بنیادین است.