جزئیات اجرای طرح «زنگ آسمانی» در صبحگاه مدارس

 محمد رضا مسیب‌زاده گفت: یکی از اهداف و اصول اساسی ناظر برحوزه قرآن، عترت و نماز توسعه مشارکت است یعنی آموزش و پرورش به تنهایی نه می‌خواهد و نه می‌تواند امر تعلیم و تربیت دانش‌آموزان را به عهده بگیرد قطعا همدلی و همیاری بخش‌های مختلف فرهنگی در روند کار آموزش و پرورش موثر است. به ویژه رسانه ملی که فراگیری بسیار زیادی دارد.

وی ادامه داد: در همین راستا کار مشترکی با رادیو قرآن به نام «زنگ آسمانی» از روز قبل رونمایی شد و آغاز به کار کرد. فضای باطراوت و بانشاطی را در آغاز صبح در مدارس داریم به نام صبحگاه یا مراسم آغازین برای قرائت قرآن. این برنامه با رادیو قرآن هماهنگ شده است و به مدت ده دقیقه از ساعت ۷ و نیم صبح، «زنگ آسمانی» پخش خواهد شد که شامل یک تلاوت برگزیده دانش‌آموزی، ترجمه، تفسیری مختصر یا پیام آیات قرآنی به بیان حجت‌الاسلام راستگو است و همه این‌ها با محوریت جز سی قرآن کریم هستند، زیرا شعار اصلی آموزش و پرورش حفظ جز سی قرآن کریم است.

مسیب‌زاده افزود: زمان این برنامه حدود ۷ تا ۱۰ دقیقه است و با مذاکراتی که با اداره کل فرهنگی و هنری انجام می‌شود امیدواریم زمان برنامه آغازین را به ۳۰ دقیقه افزایش دهیم تا بتوانیم از این برنامه رادیویی هم بیشتر استفاده کنیم.

مدیرکل قرآن، عترت و نماز آموزش و پرروش افزود: در همین برنامه رادیویی هر روز مسابقه‌ای از آیات و مطالب ارائه شده برگزار می‌شود که هر روز به ۱۴ نفر برگزیده جایزه‌ای اهدا می‌شود. برای شرکت در این مسابقه لازم است دانش‌آموزان جواب صحیح همراه نام و نام خانوادگی خود را به سامانه پیامکی رادیو قرآن ۳۰۰۰۰۱۰۰ ارسال کنند. بعد از زمان مدرسه می‌توانند پاسخ درست را پیامک کنند.

مسیب‌زاده گفت: برنامه صبحگاه یا آغازین شامل تلاوت قرآن، ترجمه و خلاصه تفسیر است و برنامه‌های ورزشی و سخنرانی مسئولان مدرسه هم به این موارد معمولا اضافه می‌شود. مسئولیت اصلی برنامه آغازین به عهده اداره کل فرهنگی و هنری است، اما بخش قرائت قرآن و ترجمه و تفسیر به عهده اداره کل قرآن، عترت و نماز است.