ناوگان اتوبوسرانی خط پیچ شمیران به میدان قدس نوسازی می شود

سمیه حاجوی افزود: با توجه به استفاده حداکثری شهروندان از خط پیچ شمیران به میدان قدس و لزوم فراهم کردن سیستم حمل و نقل عمومی مطلوب، ناوگان اتوبوسرانی این خط به صورت صد در صدی نوسازی شد.

وی تصریح کرد: این طرح در راستای تقویت و بروزرسانی اتوبوس‌های موجود در سیستم حمل و نقل عمومی و به منظور افزایش ظرفیت جابجایی مسافر در سامانه اتوبوسرانی شهری اجرایی شد.

شهردار منطقه ۷ یادآور شد: در این منطقه تعداد ۱۶۵ دستگاه اتوبوس مشغول جابه جایی شهروندان است که به منظور تقویت و بروزرسانی اتوبوس‌های موجود، تاکنون ۲۰ درصد از کل ناوگان اتوبوسرانی منطقه نوسازی شده است.

به گفته وی یکی از مهم‌ترین و اثرگذارترین بخش‌های ناوگان حمل و نقل عمومی درون شهری، ناوگان اتوبوسرانی است، حوزه‌ای که وظیفه خطیری در جابه جایی مسافران و مردم در شهر‌ها به ویژه تهران به عنوان پایتخت ایران دارد. بر اساس آمار‌ها سالانه چندین هزار نفر در کل کشور تحت تأثیر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند، که از این میان رقم قابل توجه‌ای از این آمار مربوط به شهروندان تهرانی است.

حاجوی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی، نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در تهران و کلانشهر‌ها با جان انسان‌ها در ارتباط است، افزود: در استفاده از حمل و نقل عمومی، فرهنگ‌سازی و تأمین زیرساخت‌ها، تشویقی برای استفاده از حمل و نقل عمومی است تا معضل ترافیک و آلودگی هوا کاهش پیدا کند از همین رو نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در این منطقه را در اولویت اقدامات خود قرار داده ایم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: دو پایانه اتوبوسرانی شهید بهشتی و معلم و ۱۰ خط فعال اتوبوسرانی در این منطقه قرار دارند که از مهمترین این خطوط می‌توان به خطوط پیچ شمیران- قدس، سیدخندان- امام خمینی (ره)، خط گردشی سیدخندان، شهید مطهری- شهید بهشتی، معلم –بهارستان و معلم- هروی اشاره کرد.

شهردار منطقه ۷ با اشاره به خط ویژه گردشی اتوبوس در خیابان‌های سیدخندان، بهشتی و مطهری، یادآور شد: ارائه تسهیلات مناسب به شهروندان برای دسترسی آسان، کاهش ترافیک و همچنین افزایش سرعت وسایل نقلیه امدادی و انتظامی از جمله اهداف راه اندازی این خطوط ویژه اتوبوس است.

وی در ادامه از مزایای ایجاد خط ویژه اتوبوس به کاهش زمان انتظار مسافران در ایستگاه‌ها و افزایش ایمنی و امنیت مسافران و سرعت وسایل حمل و نقل عمومی اشاره کرد و تصریح کرد: با توجه به واقع شدن منطقه ۷ در قلب پایتخت و تجمع بسیاری از ادارات دولتی در آن و همچنین وجود ترافیک، راه اندازی خطوط ویژه اتوبوس در دستور کار این منطقه قرار گرفت.

شهردار منطقه ۷ با اشاره به اینکه بخشی از این مسیر خط ویژه در منطقه ۷ و بخشی دیگر در منطقه ۶ واقع شده است، عنوان کرد: در طول این مسیر ۲۳ ایستگاه واقع شده و ۲۰ دستگاه اتوبوس در حال فعالیت در آن هستند.

حاجوی از نصب ۸۰ مانیتور در ایستگاه‌های اتوبوس سطح منطقه به منظور اطلاع رسانی زمان حرکت اتوبوس‌ها به مسافران خبر داد و گفت: وقت شهروندان دارای ارزش خاصی است و برای ارزش قائل شدن برای وقت شهروندان زمان حرکت اتوبوس‌ها باید مشخص باشد، از همین رو این طرح در ایستگاه‌های اتوبوس منطقه اجرایی شد.

وی با اشاره به اینکه شهروندان از طریق این مانیتور می‌توانند از زمان ورود و خروج اتوبوس‌ها از ایستگاه‌ها مطلع شوند، اظهار داشت: با نصب کد‌های GIS چهار رقمی در تمام ایستگاه‌های سطح این منطقه، شهروندان می‌توانند در ایستگاه‌های اتوبوس از زمان ورود اتوبوس به ایستگاه از طریق پیا‌مک مطلع شوند.

شهردار منطقه ۷ ادامه داد: شماره چهار رقمی در تابلو‌های ایستگاه‌های اتوبوس سطح منطقه نصب شد تا شهروندان از طریق پیا‌مک بتوانند از زمان دقیق حضور اتوبوس‌ها در ایستگاه‌ها آگاه شوند.

وی در پایان با تاکید بر اینکه یک سیستم منضبط اتوبوسرانی باید خود را مقید به زمان بندی در ارائه خدمات بداند، افزود: در شهر انسان محور، باید برای وقت انسان‌ها ارزش قائل شد و شرایط برای آرامش و آسایش هر چه بیشتر مسافران فراهم شود.