توقف روند افزایش کشته‌های جاده‌ای

سردار محمدحسین حمیدی در مراسم افتتاحیه دوره آموزشی ارتقای ایمنی حمل جاده ای مواد سوختی و خطرناک با بیان اینکه پلیس راهور ناجا و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای بیشترین همکاری را با مردم در بخش حمل و نقل جاده ای دارند، گفت: این دوره که برای آموزش فرماندهان پاسگاه های پلیس راه بوده تا با مبانی ارتقای ایمنی جاده ای ویژه خودروهای حمل مواد سوختی و خطرناک بیشتر آشنا شده و نظارت و  کنترل مناسب تری در جاده ها بر این نوع خودروها داشته باشند.

وی افزود: اگر قرار است ایمنی مردم در زمینه کنترل نحوه حمل مواد خطرناک ارتقا یابد باید همه دستگاه های ذیربط با یکدیگر همکاری داشته باشند.

فرمانده پلیس راه راهور ناجا ادامه داد: اگرچه دستورالعمل های نحوه مواجهه با تصادفات در سر صحنه ها به درستی اجرا نمی شود و همین موضوع سبب کاهش تصادفات نشده است اما بسیاری از آیین نامه ها و دستورالعمل نیازمند اصلاح و بازنگری هستند.

سردار حمیدی همچنین در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سازمان های فعال در حوزه ایمنی حمل و نقل به صورت جزیره ای عمل کرده که سبب می شود همپوشانی مناسبی در زمینه کاهش سوانح نداشته باشند، تصریح کرد: برگزاری اینگونه نشست ها و دوره های آموزشی سبب افزایش هماهنگی میان دستگاه ها خواهد شد.

این مقام مسئول در پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا خاطرنشان کرد: علیرغم افزایش تردد در جاده ها حوادث جاده ای کمتر شده است اما باید این حوادث به حداقل ممکن برسد. ضمن اینکه آیین نامه ها نیز نیازمند به روز رسانی هستند.

سردار حمیدی ادامه داد: حوادث جاده ای از سال ۸۴ که به عنوان سال مبنای آماری پلیس راهور در نظر گرفته می شود و تعداد کشته های جاده ای در آن سال ۲۸ هزار نفر بود روند کاهشی طی کرد و در سال گذشته تعداد کشته ها به ۱۶ هزار نفر رسید.

وی یادآور شد: اگر قرار بود روند افزایش کشته های جاده ای طبق سال های گذشته ادامه می یافت در سال جاری باید تعداد کشته ها به ۹۰ هزار نفر و تعداد مصدومان به چند میلیون نفر می رسید با این حال در حاضر حاضر به نقطه ای رسیده ایم که اقدامات ما در زمینه روند کاهشی کشته های جاده ای اثرگذاری گذشته را ندارد.

فرمانده پلیس راه راهور ناجا تصریح کرد: از امروز امسال تاکنون روند تصادفات به صورت افزایشی بوده اما با این حال طبق شاخصی که از سوی دولت و مجلس برای ما تعیین شده در حرکت هستیم.

سردار حمیدی ادامه داد: مشکل ما راه های فرعی و روستایی است، در راه های روستایی استانداردهای حداقلی هم نداریم و سرعت از سوی رانندگان بدون رعایت ایمنی افزایش می یابد ولی در راه های اصلی ۳ تا ۴ درصد تصادفات کاهش داشته است.