سریع ترین راه های درمان نفخ معده در خانه

گروه اجتماعی- سردی مزاج معده موجب بروز نفخ می‌شود که سرد شدن مزاج معده دارای علائمی مانند سوءهاضمه و هضم غذاهای خیلی سبک و عدم هضم غذاهای سنگین، ترش کردن معده و تمایل به مصرف غذاهای سرد است.

به گزارش افکارنیوز، وقتی غذا برای یک دوره‌ی زمانی طولانی در معده باقی می‌ماند، فشار زیادی بر معده و مری وارد می‌کند. در نتیجه، آدم‌ها دچار مشکل سوءهاضمه و نفخ معده می‌شوند زیرا غذاها برای هضم شدن به اسید نیاز دارند. بنابراین، باد شکم هنگامی تولید می‌شود که اسید کافی برای هضم غذا در معده وجود نداشته باشد.

علل شایع نفخ شکم

1- بلعیدن هوا (یک نوع عادت عصبی)

2- یبوست

3- ریفلاکس معده به مری (بازگشت غذا و اسید معده از معده به مری)

4- سندرم روده تحریک پذیر

5- عدم تحمل لاکتوز و سایر عدم تحمل های غذایی

6- پرخوری

7- رشد بیش از حد باکتری ها در روده باریک

8- افزایش وزن

9- آکاربوز (داروی بیماری دیابت) و هر دارویی که دارای لاکتولوز و یا سوربیتول باشد می تواند باعث نفخ شود.

10- قاعدگی زنان: خانم ها قبل، بعد و در طی قاعدگی ممکن است دچار نفخ شکم شوند. برای کاهش این نفخ می توان ورزش کرد و غذاهای با فیبر بالا مصرف نمود.


بیشتر بخوانید:

چند نکته درباره سرطان معده که نمی دانستید

راهکارهای ساده خانگی برای درمان معده درد/اینفوگرافی

معده ترش کرده را سه سوته درمان کنید


7 درمان‌ خانگی برای نفخ معده یا نفخ شکم

اکنون، سوالی که برای همه‌تان پیش آمده، این است که چگونه از شر بادها یا گازهای گیر افتاده در شکم‌ام خلاص شوم؟ همه‌ی ما با مشکل رایج و خجالت‌آور باد شکم مواجه هستیم و همیشه تلاش می‌کنیم به دنبال راه‌حل‌هایی برای غلبه بر این مشکل بگردیم. برخی اعتقاد دارند مشکلات هاضمه و نفخ معده را می‌توان به آسانی به وسیله‌ی درمان‌های طبیعی حل کرد. به جای متوسل شدن به آنتی‌بیوتیک‌ها، باید برای تسکین باد معده راه‌های طبیعی پیدا کرد. بنابراین، اجازه دهید برخی از درمان‌های خانگی سریع و طبیعی را برای مداوای مشکلات مربوط به باد شکم و نفخ معده به شما معرفی کنیم.

۱. سیر

برای تسکین باد شکم و درمان نفخ معده ، سیر بهترین گزینه است. سیر به خاطر ویژگی‌های تند و گرم‌اش معروف است، که این ویژگی می‌تواند به کاهش سوزش معده کمک می‌کند. برای داشتن هاضمه‌ای مناسب،‌ باید سوپ سیر تازه مصرف کنید.

مقداری سیر خرد شده را در آب بجوشانید. سپس مقداری زیره و فلفل سیاه به آن اضافه کنید. بعد از جوشیدن آب، محلول را صاف کنید و بگذارید کمی خنک شود و به دمای اتاق برسد. این محلول را ۳ بار در روز بنوشید تا به نتیجه‌ی اثربخشی برسید.

۲. زنجبیل

زنجبیل بهترین دارو برای درمان سوءهاضمه است. استفاده از زنجبیل به عنوان درمانی سنتی برای مشکلات هاضمه و نفخ معده به شمار می‌رود. برای پیشگیری از باد شکم و سوءهاضمه، بهتر است بعد از غذا تکه‌ای از زنجبیل تازه را بجوید.

اگر به جویدن زنجبیل تازه علاقه ندارید، هنگام پخت غذاها می‌توانید کمی زنجبیل خشک به آن‌ها اضافه کنید. نوشیدن دمنوش زنجبیل (چای زنجبیل) نیز برای درمان باد شکم موثر است. مقداری زنجبیل را در آب داغ بجوشانید و سپس آن را از صافی عبور دهید. این دمنوش را روزی دو تا سه مرتبه نوش جان کنید.

روغن زنجبیل نیز برای تسکین باد شکم استفاده می‌شود. ۲ تا ۳ قطره روغن زنجبیل را روی شکم‌تان (در ناحیه‌ای که معده قرار دارد) بچکانید و خوب بمالید تا به خورد پوست برود.

۳. فلفل سیاه

فلفل سیاه در طب آیورودا به عنوان بهترین دارو برای درمان ترش معده و سوءهاضمه شناخته می‌شود. خواص فلفل سیاه به افزایش ترشح اسید هیدروکلریک کمک می‌کند. برای درمان ناراحتی گوارشی فلفل سیاه را به همراه شکر زرد مصرف کنید.

پودر فلفل سیاه، پودر زنجبیل، تخم گشنیز، و برگ‌های خشک شده‌ی نعناع را به میزان مساوی با هم مخلوط و به خوبی خرد کنید. روزی دو مرتبه به اندازه‌ی ۱ قاشق چای خوری از این مخلوط بخورید.

فلفل را هم‌چنین می‌توانید با آب دوغ نیز میل کنید.

۴. زیره

دمنوش زیره برای درمان اختلالات گوارشی استفاده می‌شود. برای تهیه‌ی این دمنوش، یک قاشق چای خوری دانه‌ی زیره را در یک فنجان آب جوش بریزید. اجازه دهید چند دقیقه‌ای در آن دم بکشد. سپس، دمنوش را صاف کنید و پیش از ناهار یا شام نوش جان نمایید.

هم‌چنین، می‌توانید دانه‌های زیره‌ی بو داده‌ شده با نمک را نیز بجوید.

۵. آب دوغ

استفاده از آب دوغ تازه که بعد از گرفتن کره از شیر یا خامه به دست می‌آید نیز به عنوان یکی از بهترین درمان‌های خانگی برای سوءهاضمه شناخته می‌شود. آب دوغ نه تنها به مداوای مشکلات هاضمه کمک می‌کند، بلکه هم‌چنین تناسب اندام و سلامتی‌تان را حفظ می‌نماید. مقداری پودر زیره‌ی بو داده و نمک را به آب دوغ اضافه کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید.

۶. میخک

چند تکه میخک را به تنهایی میل کنید تا درد ناشی از باد شکم‌تان بر طرف شود. اگر به خاطر تندی بیش از اندازه‌ی میخک علاقه‌ای به جویدن آن ندارید، می‌توانید از روغن میخک استفاده کنید. استفاده از روغن میخک یکی از درمان‌های خانگی موثر برای نفخ به شمار می‌رود. میخک به آسانی درد ناشی از باد معده را کاهش می‌دهد.

۷. رازیانه

رازیانه یکی از مواد خوراکی رایجی است که در هر آشپزخانه‌ای یافت می‌شود. برای تسکین سریع درد ناشی از باد شکم مقداری دانه‌ی رازیانه را بجوید. هم‌چنین، دمنوش رازیانه نیز می‌تواند کمک‌تان کند. مقداری آب را بجوشانید. مقداری چای و دانه‌های خرد شده رازیانه را به آن اضافه کنید. اجازه دهید چند دقیقه دم بکشند. سپس مقداری شربت شکر زرد و یک چهارم فنجان شیر به آن اضافه کنید. این دمنوش را صاف کنید و نوش جان فرمایید.