دكتر محمدجواد زيبايي با عنوان اين مطلب كه ميزان بيماريهاي قلبي و عروقي در بين كشورهاي منطقه برخلاف كشورهاي توسعه يافته كه كاهش نشان مي دهد، رو به افزايش است، افزود: افزايش بيماريهاي قلبي و عروقي در كشورهاي خاورميانه و ايران هر سال زمينه ساز بروز سكته هاي قلبي و مغزي مي شود.

وی گفت: متاسفانه بیش از ۵۰درصد بودجه درمان دولتهای منطقه صرف بیماریهای قلبی و عروقی می شود که بررسیها نشان می دهد این میزان در ایران نزدیک به ۷۰درصد است.

زیبایی نژاد ادامه داد: بودجه ای که در بخش درمان صرف بیماریهای قلبی و عروقی در کشور می شود فقط برای درمان و عوارض این بیماری است.

استاد قلب دانشگاه علوم پزشکی شیراز با انتقاد از کم کاری که در زمینه پیشگیری از بیماریهای قلبی و عروقی در کشور داشته ایم، افزود: متاسفانه در این بخش کم کار کرده ایم و سرمایه گذاری کافی انجام نشده است. در نتیجه بیشترین بودجه وزارت بهداشت صرف درمان این بیماریها می شود.

وی ضمن هشدار نسبت به کاهش سن سکته در ایران به خصوص در شهرهای بزرگ مثل تهران که تا ۲۵سالگی نیز رسیده است گفت: افزایش دیابت، افزایش مصرف مواد دخانی به خصوص در بین خانمها و نداشتن الگوی مناسب و مفید برای تغذیه باعثشده که میزان بیماریهای قلبی و عروقی در کشور بالا برود.
گفتني است اين همايش ۴ تا ۶ اسفند در جزيره كيش برگزار مي شود.