اعلام چگونگی دریافت گواهینامه رانندگی توسط اتباع خارجی

 رئیس مرکز صدورگواهینامه پلیس راهور ناجا درخصوص چگونگی روند صدور گواهینامه رانندگی برای اتباع خارجی ساکن در ایران، اظهار داشت: ابتدا باید گفت که اتباع خارجی که دارای گواهینامه  رانندگی معتبر هستند بعد از ورود به ایران می‌توانند به مدت 6 ماه با همان گواهینامه رانندگی کنند. 

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور ناجا تصریح کرد: اگر مدت اقامت اتباع خارجی در ایران بیشتر از 6 ماه شود باید گواهینامه خود را به گواهینامه ایرانی تبدیل کنند. 

وی با تاکید بر این مطلب که هم اکنون ایران با 61 کشور تفاهم‌نامه دارد و این کشورها گواهینامه رانندگی یکدیگر را تبدیل می‌کنند،گفت: اتباعی که کشورشان عضو کنوانسیون بین‌المللی علائم راه‌ها، ژنو 1948 یا وین 1968 هستند گواهینامه‌های‌ اتباعشان در ایران طبق اصل عمل متقابل به گواهینامه ایرانی تبدیل می‌شود.

سرهنگ تزار، مدارک لازم جهت تبدیل گواهینامه خارجی به ایرانی را ارائه اصل گواهینامه خارجی ، ترجمه رسمی آن و معرفی‌نامه از پلیس مهاجرت و گذرنامه برای اتباع عادی و از وزارت امورخارجه برای اتباع سیاسی اعلام کرد. 

رئیس مرکز صدور گواهینامه پلیس راهور ناجا در پاسخ به دیگر پرسش فارس مبنی بر اینکه اتباعی که گواهینامه رانندگی ندارند چطور می‌توانند گواهینامه دریافت کنند، تصریح کرد: ابتدا باید اقامت اتباع از طریق پلیس مهاجرت و گذرنامه تایید شود؛ در صورت تایید، این افراد در آموزشگاه‌ها،‌ آموزش رانندگی را طی کرده و سپس در مراکز صدور گواهینامه آزمون گواهینامه را که به زبان‌های انگلیسی، عربی،‌ آلمانی و ... است گذرانده و گواهینامه را دریافت می‌کنند.

وی گفت: اعتبار گواهینامه‌های اتباع عادی یکساله است چرا که اقامت آنها برای یکسال تعیین می‌شود اما برای اتباع سیاسی،‌اعتبار گواهینامه‌ها 10 ساله است.