به گزارش افکار نیوز به نقل از فارس ، سردار غلامرضا جلالی عصر پنجشنبه در حاشیه بازدید از مجتمع صنعتی بعثت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه مجتمع صنعتی بعثت اقدامات بسیار خوبی را با توجه به تحریم دانشی، تکنولوژی و فنی انجام داده است، اظهار کرد: تقریبا عمده محصولات این مجتمع طراحی و اجرای داخل است و با استاندارهای قابل قبول در حوزه امنیت و بهداشت برابری دارد که این امر بسیار قابل توجه و با ارزش است.

وی با اشاره به اینکه صنعت دفاع، صنعتی است که از ابتدای انقلاب با تحریم مواجه بوده است، افزود: بیشترین شکوفایی دانشی، علمی و تکنولوژیک را در صنعت دفاع داشته‌ایم.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با تاکید بر اینکه در زمان دفاع مقدس استفاه کننده از سلاح‌هایی مثل موشک بودیم که از کشورهای شرقی می‌گرفتیم و حالا خود به تولیدکننده و توسعه دهنده به لحاظ تکنولوژی و فناوری تبدیل شده‌ایم، تصریح کرد: استراتژی کشور مبتنی بر استفاده‌های موشکی است که پایه و بنیان‌های آن پایه‌های استقلال دفاعی کشور را شکل داده است.

جلالی با بیان اینکه پدافند غیرعامل صنعت جوانی است، اضافه کرد: در وزارت دفاع با وجود اینکه حوزه پدافند حوزه بین رشته‌ای بین حوزه‌های دفاعی و غیردفاعی است، در حوزه‌های مختلف اقدامات متناسبی انجام صورت گرفته که در برخی بعضی بسیار پیشرفت کرده و در برخی حوزه‌ها عقب هستیم.

وی با اشاره به اینکه لازم است در صنعت پدافند غیرعامل زیرساخت و چارچوب منسجم‌تری داشته باشیم، خاطرنشان کرد: به اعتبار اینکه دچار تحریم اقتصادی و تکنولوژیک هستیم، ضرورت دارد روی پای خود بایستیم و از ظرفیت‌های دانشی و صنعتی کشور درحوزه‌های مختلف که نیازمند به آن هستیم، استفاده کنیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: با توجه به اینکه به نظر می‌رسد در سال آینده استراتژی دشمنان تهدیدات سایبری علیه نظام جمهوری اسلامی باشد، جدیدترین اقدام سازمان پدافند غیرعامل راه‌اندازی قرارگاه دفاعی سایبری کشور در مهر ماه سال جاری بود تا بتوانیم ساختار ارتش دفاعی سایبری کشور را در برابر تهدیدات ساماندهی و راه‌اندازی کنیم.

جلالی با تاکید بر اینکه دشمنان در حوزه سایبری با ارائه راهبردهای جدید در پی ضربه زدن به تمام زیر ساخت‌های کشور هستند، گفت: در رابطه تهدیدات جاری و پیش رو نیازمند به عنصر رسانه برای اداره و هدایت جامعه در شرایط تهدید و بحران هستیم.

وی ادامه داد: باید ظرفیت‌های تداوم کارکرد رسانه را برای اطلاع رسانی مداوم در کشور تولید کنیم به شکلی که با وجود تهدیدات موجود بتوانیم رسانه را برای هدایت، اداره، مدیریت مردم و کشور در شرایط بحران داشته باشیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه در این زمینه سه رویکرد مدیریت بحران، حوزه محتوا و حوزه زیرساخت مد نظر است، اظهار کرد: در حوزه محتوا مسئولان آمادگی لازم را باید داشته باشند تا تولید محتوا متناسب با شرایط را داشته باشند و در حوزه زیر ساخت باید توانست ارتباط لازم ایجاد شود که سازمان پدافند غیرعامل در هر سه حوزه ارتباط خوبی با رسانه ملی و رسانه‌های مکتوب دارد.

جلالی با اشاره به اینکه فرمانده سایبری ارتش آمریکا آماری داده است مبنی بر اینکه روزانه ۵۵ هزار ویروس تولید می‌شود، افزود: ویروس‌ها به سه دسته در حوزه‌های امنیتی، ایمنی و تهاجم، تهدید و دفاع تقسیم‌بندی می‌شوند که ما در حوزه تهاجم، تهدید و دفاع متمرکز هستیم که امروز با عنوان سلاح‌های سایبری این دسته را رصد می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه سه دسته ویروس‌های استاکس نت، دوکو و استارس شناسایی، مدیریت و کنترل شد، تصریح کرد: در بخش دفاع ارتش سایبری ساز و کار شبکه دفاع سایبری کل کشور را به‌ویژه زیر ساخت‌های حیاتی و حساس همچون حوزه‌های انرژی، بانکی و مدیریت را ساماندهی می‌کنیم و این برنامه در سال آینده توسعه خواهد یافت.

رئیس سازمان پدافند غیر عامل کشور با بیان اینکه در بخش فرهنگی ارتش سایبری نهادهای فرهنگی باید حضور فعالی از نظر تولید محتوا داشته باشند، اضافه کرد: ارتش تهاجمی سایبری پاسخ به تهدیداتی است که به کشور انجام می‌شود.

جلالی با اشاره به اینکه تامین زیرساخت‌ها در حوزه صنعت برای بخش دفاع و امنیت در حوزه سایبری نیازمند تولید سخت افزار، نرم افزار و شبکه است، خاطرنشان کرد: سعی داریم در تمام حوزه‌های مختلف سایبری تقویت و ساماندهی بهتری داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه شاهد حضور تهدید در فضای سایبری از طریق شبکه‌های اجتماعی همچون در فتنه ۸۸ و انتخابات بوده و خواهیم بود، گفت: برای نخستین بار این تهدید درکشور بر علیه نظام در فتنه ۸۸ استفاده شد و توسط نمونه‌های عناصر ناراضی ساماندهی صورت گرفت.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در پاسخ به سئوال خبرنگاری مبنی بر اینکه چرا چند روز سرویس‌های یاهو و جی میل قطع بود، اظهار داشت: این بحثارتباطی به پدافند غیرعامل نداشته و ممکن است به دلیل مشکلات فنی بوده که بهتر است در این مورد مسئولین مخابرات پاسخگو باشند.

جلالی با تاکید بر اینکه یاهو و جی میل هیچ امنیتی ندارند و هر مطلبی از طریق این دو سرویس ارسال شود ابتدا به مرکز کنترل این دو سرویس کپی شده و سپس به فرد گیرنده ارسال می‌شود، تصریح کرد: برای مقابله با این موضوع هر چه سریع‌تر باید زیر ساختی به نام اینترنت ملی در کشور ایجاد شود.

وی با بیان اینکه باید دیتا سنتر ملی داشته باشیم تا بخش زیادی از اطلاعاتی که کاربران نیازمند آن هستند در آن وجود داشته باشد، خاطرنشان کرد: منتظر تشکیل موتور جستجوگر ملی هستیم.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در پایان گفت: از آن جا که در فضای سایبری امنیت مطلق نداریم و امنیت نسبی است، امنیت کاملی در موتورهای جستجو، اینترنت ملی و ایمیل نخواهیم داشت اما امنیت آن بیشتر و بهتر خواهد بود.