به گزارش افکار نیوز،مديركل ميراث فرهنگي و گردشگري آذربايجان شرقي در گفتوگو با ايسنا، با بيان اين مطلب در توضيح نقاط گردشگري و بكري كه گردشگران در نوروز به آنها ميتوانند سفر كنند، اظهار كرد: منطقهي نمونهي گردشگري جنگلهاي فندقلو در شهرستان اهر در مسير جنگلهاي ارسباران، يكي از جنگلهاي بكر كشور است كه در منطقهاي خوش آبوهوايي قرار دارد و امكانات رفاهي خوبي براي حضور مسافران و گردشگران در آنجا فراهم شده است.



تراب محمدی با اشاره به تجهیز شدن منطقه‌ی نمونه‌ی گردشگری «غار کبوتران» در این استان، گفت: این منطقه در مراغه و در دره‌ی «گشایش» قرار دارد و جزو یکی از بهترین مناطق نمونه‌ی گردشگری در آذربایجان شرقی است که گردشگران می‌توانند از آن بهره ببرند.

به گزارش ایسنا، غار «هامپوییل» معروف به «غار کبوتران» در شهرستان مراغه از توابع آذربایجان شرقی است، این غار با ۱۵۰ تا ۲۰۰میلیون سال قدمت در منطقه‌ای کوهستانی با چشم‌اندازی زیبا واقع شده است.

همچنین جنگل‌های «فندقلو» که در استان اردبیل و در ۱۶ کیلومتری شهرستان اردبیل واقع شده‌اند، درختان مختلف میوه مانند فندق، سیب وحشی، گوجه‌سبز، ازگیل، به، تمشک و توت فرنگی دارند. در جنگل نیز یک استخر آب گرم وجود دارد که آب آن خاصیت درمانی دارد.

اين جنگلها بهدليل نزديک بودن به شهر نمين، داشتن رطوبت و دسترسي آسان از جادهي بين شهري اردبيل ـ آستارا، همواره بهعنوان يک گردشگاه مورد توجه بوده است. اين مجموعه يکي از مناطق مهم گردشگري جنگلي است که به فاصلهي ۱۰ کيلومتري شهر نمين و ۳۰ کيلومتري شهر اردبيل قرار گرفته است. در منطقه فندقلو خرس قهوهيي، سمور و پرندگاني مانند قرقاول، کبک و عقاب طلايي زندگي ميكنند.