به گزارش افکار نیوز ،محمدرضا قینی در مورد میزان وقوع سکتههای مغزی در مردان نسبت به زنان به فارس گفت: ۶۰ درصد سکتههای مغزی در مردان رخ میدهد و ۴۰ درصد در زنان البته این سکتهها زمینه سابقهای دارند و اغلب بیماریهایی مانند فشار خون، چربی بالا، دیابت و همچنین مصرف سیگار در آقایان بالاتر است در نتیجه سکتههای قلبی و مغزی نیز در مردان بیشتر رخ میدهد.

وی ادامه داد: اگر چربی خون و فشار خون مدام کنترل شود یا مردان نسبت به رژیم‌های غذایی برای کاهش قند خون خود حساس باشند و کمتر سیگار بکشند به راحتی می‌توان آمار سکته را پایین آورد.

این جراح مغز و اعصاب تصریح کرد: اگر چه مسائل ژنتیک و هورمونی هم ممکن است در بروز سکته دخیل باشد اما مواردی مانند استرس، و بیماری‌های زمینه‌‌ای بروز انواع سکته را بیشتر می‌کند.

وی با اشاره به تأثیر استرس در سکته گفت: استرس بر روی همه اندام‌ها تأثیر می‌گذارد و با منقبض کردن عروق و حتی گاهی بسته شدن آن، افزایش قند و فشار خون و افزایش ضربان قلب به عنوان عامل عمده سکته‌ها شناخته شده است.

قینی آلودگی هوا را هم در بروز سکته بیتأثیر ندانست و گفت: فاکتورهای مختلفی در هوا سبب آلودگی میشوند و هر یک تأثیر سوء خود را دارند اما مونوکسید کربن از شاخصترین عواملی است که رسیدن اکسیژن به بافتها را مختل میکند و در نهایت اگر اکسیژن رسانی دچار اختلال شود و میزان اکسیژن در بافتی پایین بیاید با تنگ شدن عروق سکته رخ میدهد.