مردان مراقبت از پوست را امری زنانه می‌دانند

به گزارش افکار نیوز ،محمد گلشنی در گفتوگو با فارس در مورد سطح سلامت پوست مردان و میزان ابتلا به بیماریهای پوستی اظهار داشت: تأثیرگذارترین عامل در سلامت پوست مردان مشاغل آنان است چرا که اکثراً خارج از محیط ساختمان و در فضای باز کار میکنند.

وی گفت: به عنوان مثال رانندگان تاکسی، باغبانان و کشاورزان، کارگران ساختمانی، دریانوردان و همچنین مشاغل ساحلی مستقیم با نور آفتاب سر و کار دارند.

وی خاطرنشان کرد: نور خورشید اگر مدام به طور مستقیم بر پوست بتابد سرطان‌زاست و سبب پیری زودرس و لک پوستی هم می‌شود.

این متخصص پوست و مو تأکید کرد: مردانی که بدون پوشش محافظتی مانند کلاه یا کرم‌های ضد آفتاب در محیط‌های باز کار می‌کنند بیشتر دچار پیری زودرس و سرطان‌های پوستی می‌شوند تا آنجا که ممکن است مردی ۳۰ ساله، ۴۰ ساله به نظر برسد.

دبیر انجمن متخصصان پوست میزان کیفیت زندگی را بر سلامت افراد بسیار مؤثر دانست و گفت: هنگامی که فرد پیرتر از سن واقعی خود به نظر برسد و چروک‌های پوستی زیادی در چهره خود داشته باشد این امر در اعتماد به نفس، جایگاه و برخورد اجتماعی او بسیار تأثیرگذاشته و زندگی را از حالت طبیعی خارج می‌کند و در عین حال در روابط فرد با مردم تأثیر می‌گذارد.

گلشنی تصریح کرد: آلودگی محیطی، مراقبت‌نکردن از پوست قبل از پیر شدن ‌آن، استرس و قرار گرفتن مداوم در معرض نور آفتاب همه از جمله عواملی هستند که در سلامت پوست به خصوص مردان بسیار مؤثرند تا جایی که ممکن است سبب شود تا پوست یک دهه پیرتر به نظر برسد.

این متخصص پوست و مو میزان شیوع بیماری‌های پوستی مانند سرطان پوست یا اگزمای دست ناشی از تماس با سیمان را در مردان شایع‌تر خواند و بیان داشت: خانم‌های ما به لحاظ فرهنگی از مردان پوشیده‌ترند و طبعاً نسبت به ابتلای سرطان پوست هم مقاوم‌ترند چون فاکتور اول و آخر سرطان پوست آفتاب است اتفاقی که در مردان بیشتر رخ می‌دهد.

دبیر انجمن متخصصان پوست در پاسخ به اینکه چرا مردان ما کمتر فرهنگ استفاده از کرم‌ها یا کارهای مراقبتی از پوست را دارند گفت: در ذهن برخی مردان استفاده از کرم‌های مراقبتی مانند استفاده از لوازم آرایشی کاری زنانه شکل گرفته و برخی هم نسبت به مراقبت‌های پوستی آگاهی ندارند ولی باز این امر نسبت به ۳۰ سال گذشته خیلی بهتر شده است.

گلشنی گفت: در آن زمان شاید فقط ۱۰ درصد زنان و صفر درصد مردان از کرمهای مراقبتی مانند ضد آفتاب استفاده میکردند اما اکنون این رقم در خانمها به بالای ۶۰ درصد و در آقایان حداقل به ۱۰ درصد رسیده است حتی مردان کشاورز اکنون از کلاههای لبهدار بزرگ استفاده میکنند که حکم ضد آفتاب و محافظت کننده را ایفا میکند.