بی توجهی مردان به بیماری های خود

به گزارش افکار نیوز به نقل از فارس، سید جلیل حسینی در همایش سلامت مردان با اشاره به توزیع بروشور و گذاشتن اطلاعات مناسب به زبان ساده در سایت اطلاعرسانی انجمن اورولوژی ایران برای مردان اظهار داشت: هدف نخست انجمن اورولوژی خدمت به جامعه و بعد متخصصان و در نهایت ارتباطات بینالمللی در این زمینه است.

وی با اشاره به فعالیت‌های محدودی که از سال ۲۰۰۰ از کشور اتریش برای نامگذاری یک روز به نام سلامت مردان صورت پذیرفت افزود: پس از آن در کشور ما نیز با تلاش‌های انجمن اورولوژی و متخصصان حوزه سلامت کشور، برنامه‌ریزی صورت پذیرفت تا در یک روز خاص با ویزیت رایگان به مردان اطلاعات و مشاوره‌هایی برای ارتقای سلامت آنان ارائه شود.

حسینی تصریح کرد: اطلاعات افراد در مراجعه به مطب‌ها بسیار کم است و اکثر افراد نیز از بیماری‌های خود به خصوص مردان اطلاع ندارند در حالی که سرطان چهارمین علت مرگ و میر مردان ایرانی است.

رئیس انجمن اورولوژی ایران با اشاره به اینکه افراد در صورت درد سنگ کلیه حتی در نیمه شب به اورژانس مراجعه می‌کنند گفت: ولی این در صورتی است که سرطان‌ها از جمله سرطان پروستات هیچ علامت ویژه‌ای ندارد و مردان باید در این زمینه با چکاب‌های دوره‌ای به فکر سلامتی خود باشند.

وی افزود: این در حالی است که مردان در زمان مراجعه به مطب‌ها عنوان بیماری پروستات را نمی‌دانند و آن را ترموستات عنوان می‌کردند در حالی که در کشورهای دیگر بیماران در زمان مراجعه به مطب در حدود ۳۰ درصد اطلاعات لازم در مورد بیماری خود را دارند و از نام و علائم بیماری خود اطلاع دارند.

حسینی بیان داشت: از سال ۸۵ این تصمیم در انجمن اورولوژی ایران با کمک متخصصان و شاخه‌های مختلف انجمن در استان‌ها صورت پذیرفت تا در یک روز خاص ویزیت رایگان برای مردان برای مشاوره‌هایی از جمله ناباروری که در کشورمان بسیار شیوع دارد، بیضه نزول نکرده در کودکان، فشار خون بالا، دیابت، چاقی، سیگار و خطرات تصادفات به آنان ارائه شود.

وی افزود: این ویزیت رایگان به عنوان یک یادآوری و توسعه مباحثعلمی به جامعه است و در ایران به فاصله ۱۰ سال در هفته سلامت مردان اقدامات خوبی صورت پذیرفته و می‌توان عنوان کرد که ایران جزء ۵ یا ۶ کشور نخست دنیا بوده است که در زمینه سلامت مردان اقدام کرده است.

حسینی با اشاره به فعالیت‌های انجمن اورولوژی ایران با انجمن اورولوژی اروپا که هفته آینده نیز کنگره بزرگ آن با حضور ۱۵ تا ۲۰ هزار متخصص در فرانسه برگزار می‌شود تصریح کرد: ما در این کنگره جدا از ارائه مقالات سالنی را نیز برای سخنرانی داریم.

وی بیان داشت: انجمن ارولوژی اروپا از ۳ سال گذشته در تمام کشورهای اروپایی در مورد اطلاع‌رسانی بیماری‌ها اقدام کرده است و هر سال نیز یک تا ۲ بیماری را بیشتر مورد توجه قرار می‌دهد و ما نیز از شهریور سال آینده با کمک شاخه‌های استانی انجمن خودمان این کار را انجام خواهیم داد.

حسینی تصریح کرد: اروپاییان در زمینه ارتقا سلامت آحاد جامعه خود به خصوص مردان بیشتر با اطلاع‌رسانی و برگزاری مسابقات آگاهی‌های مردم را ارتقا می‌دهند به طور مثال در یکی از شهرهای اروپایی پارکی به شکل یک پروستات بزرگ ساخته شده است و مردم در روز سلامت از این پروستات که با تمام جزئیات ساخته شده عبور کرده و اطلاعات لازم را دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مردان با افزایش سن دچار افسردگی و بیماری‌های دیگر می‌شوند افزود: در حال حاضر به تدریج در همه کشورها به سلامت مردان که دغدغه و مشغله فراوان دارند و از ۷ صبح تا ۱۰ شب کار می‌کنند توجه بیشتری می شود و به این نکته تأکید می شود که زیرا کارکردن مردان نشان از سلامت آنان نیست.

رئیس انجمن ارولوژی ایران گفت: در حال حاضر با فعالیت‌هایی که انجام شده است اطلاعات مردم در مراجعه به مطب‌ها افزایش یافته ولی باید با افزایش اطلاعات جامع در روستاها و شهرها در قالب پروژه‌ها این مباحثانجام شود و در این زمینه نقش رسانه‌ها نیز برای رساندن صدای ما به مردم بسیار مهم است.

حسینی اظهار داشت: سلامت مردم به خصوص پدران، سلامت خانواده به حساب می‌آید زیرا پدری که خوشحال باشد مسلماً ثمرات آن برای همسر و فرزندان آن بیشتر خواهد بود.

وی تصریح کرد: به هرحال گذشته و حال سلامت مردان اینگونه بود باید برای آینده آنان برای حساس کردن مردم نسبت به بیماری‌های کم علامت اطلاع ‌رسانی جامع شود و اقدامات بیشتری صورت پذیرد.

حسینی با اشاره به برنامه ایجاد مراکز تحقیقات سلامت مردان در دانشگاه‌ها افزود: ایجاد این مراکز می‌تواند نتایج گسترده‌ای را برای ارتقا سلامت مردان در بر داشته باشد.

وی بیان داشت: در حال حاضر ارتباط انجمن اورولوژی ایران با کشورهای بین‌المللی به خصوص اروپا خوب بوده است و لازم است در این زمینه این ارتباطات گسترده و تبادل تجربیات شود.

رئیس انجمن ارولوژی ایران ادامه داد: در این زمینه به خصوص ارتقا سلامت مردان باید طرحها به صورت پروژهای با همکاری انجمنهای پزشکی در طول ۵ سال آینده صورت پذیرد تا بتوان سلامت مردان ایرانی را نسبت به سایر کشورها به جایگاه بهتری برسد.