به گزارش افکار نیوز به نقل از ایسنا،از قطعي دسترسي به سرويسهاي ايميل از سوي كاربران ايراني طي 10 روز اخير به مرحله دوم وارد شده و همچنان كساني كه بايد دلايل اين قطعيها را ذكر كنند، سكوت اختيار كردهاند.

قطعی‌های مکرر سرویس‌دهنده‌های ای‌میل که مدتی است به شکل روال درآمده و تقریبا کاربران دارند به تناوب آن عادت می‌کنند، به مرحله‌ای رسیده که فعالیت کاربران اینترنت در داخل کشور، مخصوصا کاربرانی را که بخش عظیمی از فعالیت‌هایشان توسط ای‌میل انجام می‌شود، مختل هر چند وقت یک‌بار مختل می‌کند.

حدود ۱۰ روز گذشته دسترسی به ای‌میل‌ها قطع شد و به مدت چند روز تداوم یافت؛ حال چند روزی بیش‌تر نمی‌گذرد که مجددا و یک روز پس از راه‌اندازی فاز نخست شبکه علمی کشور، شاهد همان رویه و قطعی ای‌میل و جی‌میل هستیم.

این رویداد قطعی دوم که دقیقا در شب گذشته همزمان با افتتاح فاز تهران شبکه علمی کشور اتفاق افتاد، این بحثرا در بین محافل و فعالان مرتبط با ICT مطرح کرده که شاید هدف بسترسازی و ترویج استفاده از ای‌میل داخلی که در درگاه کشور قابل دسترسی است این وضعیت را برای کاربرانی که تا حال حاضر از سرویس‌های مشهور ای‌میل هم‌چون جی‌میل و یاهو استفاده می‌کرده‌اند، به دنبال داشته است. البته ازسوی دیگر بارها در زمینه امن نبودن اطلاعات و حریم‌های شخصی در استفاده از سرویس‌دهندگان خارجی هم مطرح شده اما به هر دلیل کاربران ایرانی هنوز به استفاده نکردن از این خدمات سوق نیافته‌اند.

علاوه بر این مباحث، در زمینه بحثحقوق شهروندی نیز علی مطهری - نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی - دو هفته پیش عنوان کرده بود که باید دلیل قطع پست الکترونیک شهروندان ایرانی طی چند روز اخیر، از مسوولان وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات پیگیری شود که آیا مشکلات فنی دلیل قطع ای‌میل‌هاست یا سرورهای کشورهای خدمات‌دهنده دچار قطعی شده‌اند.

شرکت ارتباطات زیرساخت کشور، شرکت مخابرات ایران و سازمان فن‌آوری اطلاعات به این پاسخ انجامید که این قطعی‌ها، به هیچ یک از این ارگان‌ها مربوط نمی‌شود تا همچنان معمای اختلالات اینترنت و قطعی‌های هر از چندگاهی ای‌میل‌ها در کشور نامشخص بماند.