به گزارش افکار نیوز به نقل از مهر، حجت الاسلام محسن قرائتی در بخشی از مراسم گردهمایی خانواده رادیو ایران بعد از پخش کلیپهایی از سخنرانی وی در زمان حال و سال ۱۳۵۸ گفت: گاهی یک حرف ساده را میتوان به راحتی زد و گاهی هم همه هنرها را خرج میکنیم و در انتها نمیتوانیم یک حرف ساده را بزنیم.

وی ادامه داد: وقت مردم امانت است. بنابراین نباید وقت مردم را تلف کنیم، چرا که ثانیه‌ها مهم است. گاهی ما بلد نیستیم بخندیم، به همین دلیل به هم می‌خندیم که ترک هستیم، لر هستیم و… نباید یکدیگر را تحقیر کنیم و بعد بخندیم. باید سعی کنیم اگر می‌خندانیم، درست بخندانیم. هیچ ایرادی ندارد اگر صدا و سیما به مردم بگوید که ما خنده حکیمانه شما را خریداریم.

حجت الاسلام قرائتی اشاره کرد: باید برنامه‌ها نشاط و امید را ترویج دهند. به عنوان مثال، زمانی که نتایج کنکور اعلام می‌شود، باید صدا و سیما به جوانان آموزش دهد کسانی که در کنکور قبول شدند این طور نیست که کلید فتح دنیا را به دست آوردند و کسانی که قبول نشدند، مشکل دارند و بدبخت شدند. دانشگاه ارزشمند است، اما این طور نیست که با رفتن به دانشگاه خوشبختی کامل می‌شود.

وی اشاره کرد: بنابراین در برنامه‌ها باید امید و نشاط وجود داشته باشد. باید بندگی، دوستی‌ها و رفاقت‌ها تقویت شود. گزارش‌ها باید خدمت به مردم باشد. به عنوان مثال وقتی به سراغ من می‌آیید باید بپرسید که چه خدمتی به مردم کردم؟ خدمت کردن یعنی ایننکه منجر به رشد علمی و فکری شویم.

حجت الاسلام قرائتی در ادامه با اشاره به اعیاد مسلمانان گفت: ما در اعیاد غسل، نماز ویژه، کمک به مردم و… را داریم. می‌توانیم اعیاد را به نحو مطلوبی انعکاس دهیم. قرآن میلیارد‌ها کشفیات دارد که ما هنوز نتوانسته‌ایم آن‌ها را کشف کنیم. در مجموع ما چیزی از اسلام کشف نکردیم. زیبایی‌های اسلام باید گفته شود، اما باید کوتاه بیان شود. کم و شیرین گفتن هنر است و جذابیت دارد.

وی افزود: نباید فقط دست روی منفی‌ها بگذاریم. نباید سوء ظن‌ها را تحریک کنیم. شنیدن حق مردم است، اما گاهی شنیدن یک کلمه از یک حمله نظامی هم بد‌تر است. برخی مصاحبه‌های تلویزیونی ترویج اسراف در میان مردم است. همچون گزارش‌هایی که از دو ماه قبل از نوروز از آجیل فروشی‌ها پخش می‌شود. بنابراین هر چیزی اندازه‌ای دارد. حضرت علی(ع) فرموده‌اند از آدم‌های خوب هم باید به موقع تعریف کرد.

حجت الاسلام قرائتی یادآور شد: نباید در خبر شیطنت باشد. اخبار باید درست باشد، نه اینکه مردم را سر کار بگذاریم. مثلاً در روزنامه تی‌تر می‌زنند ماجرای قرائتی و سه زن. بعد خواننده تا انت‌ها می‌خواند و متوجه می‌شود که طرف این مسئله را تکذیب کرده است. بنابراین نباید در خبر شیطنت کرد. باید درست اطلاع رسانی کنیم. زمان‌شناسی در خبر خیلی مهم است. به عنوان مثال هنوز اذان در رادیو تمام نشده، گوینده می‌گوید عبادتتان قبول. آخر این چه عبادتی است که هنوز اذان تمام نشده، عبادت به پایان رسیده است.

وی در ادامه گفت: ما باید خودمان عمل کنیم تا حرف‌هایمان تاثیرگذار باشد. به عنوان مثال رئیس رادیو باید خودش اول کمک کند و بعد کارمندان هم از او یاد بگیرند.

حجت الاسلام قرائتی عنوان کرد: از سوی دیگر اطلاع رسانی باید درست و به موقع صورت بگیرد. تهیه خبر مهم است. امام حسین(ع) با خودش دو خبرنگار برد. خبرنگار زن حضرت زینب(س) و خبرنگار مرد امام سجاد(ع) بود. بچه‌های کوچولو هم ضبط صوت بودند تا خبررسانی به حق صورت بگیرد. در خبر‌ها باید جنایتکاران افشاء شوند. اولویت سنجی نیز در خبر خیلی اهمیت دارد. باید اندازه را دانست.

وی با اشاره به اعمال سلیقه شخصی در خبر‌ها گفت: برخی خبرگزاری‌ها سلیقه‌های شخصی‌ها را در خبر اعمال می‌کنند. باید اطلاع رسانی به موقع و درست باشد. باید از شیطنت پرهیز کرد.

حجت الاسلام قراتئی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به جلسه‌ای که با نمایندگان داشته، گفت: من به آن‌ها گفتم این طور نیست که اگر هر کس به مجلس راه پیدا کرد عزیز است و هر کس راه پیدا نکرد ذلیل شده است. اگر کسی بخواهد عزیز شود چه بیرون و چه داخل مجلس عزیز می‌شود و اگر هم کسی بخواهد ذلیل شود چه بیرون و چه داخل مجلس ذلیل می‌شود.

وی در پایان با اشاره به بیعتی که با شهید بهشتی کرده بود، گفت: من سال‌ها بیعت کردم که معلم بمانم و با تخته سیاه و گچ کلاس درسم را داشته باشم و هنوز هم سر حرفم باقی ماندم. بنابراین باید کار را ساده، ارزان و مفید انجام داد.