به گزارش افکار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی خودروسازی، مهندس میر جواد سلیمانی قائم مقام مدیر عامل ایران خودرو در کیفیت و توسعه محصول با بیان این مطلب، گفت: موتور ایکس یو ۷ بیشترین سهم را در قوای محرکه خودروهای ۴۰۵ و سمند داشته، اما به دلیل قدیمیبودن فناوری آن، در یک نسخه کاملاً جدید با توان و امکانات بیشتر با نام موتور ایکس یو ام بر روی این محصولات نصب خواهد شد.
وی تیراژ تولید سمند و ۴۰۵ را روزانه ۱۶۰۰ دستگاه ذکر کرد و افزود: با ورود موتور ایکس یو ام به سبد قوای محرکه ایران خودرو، بخشی از این تولیدات با این موتور و بخش دیگر با موتورهای ای اف ۷ و تی یو ۵ تولید خواهد شد.
سلیمانی از یک دوره گذار سخن گفت که در آن موتور ایکس. یو. ام. در خطوط موجود تولید و بعد از آن، با کسب استانداردهای لازم، ظرفیت‌ها و خطوط جدید برای این منظور به کار گرفته خواهد شد.
قائم مقام مدیر عامل ایران خودرو، افزایش حجم موتور به ۱۹۰۰ سی سی با توان و گشتاور بالا در حد موتور ایکس یو ۹ پژو را از جمله ویژگی‌های موتور ایکس یو ام عنوان کرد و گفت: این موتور که استاندارد یورو ۴ را تأمین می‌کند، در نسخه گاز سوز هم تولید خواهد شد.
وی تصریح کرد: که با وجود افزایش گنجایش و بهینه سازی موتور، میزان مصرف آن در همان اندازه موتور ایکس یو ۷ یعنی نزدیک به ۷/۸ لیتر در صد کیلومتر است. ظاهر موتور نیز از جمله مانیفولد هوا و دود آن جدید است.
مهندس سلیمانی از اتمام آزمون‌های دوام و عملکرد موتور ایکس. یو. ام. تا نیمه اسفند خبر داد و گفت: تا به حال بیشترین موارد این آزمون‌ها از جمله پایداری ۱۱۰ ساعت، دوام ۲۰۰ ساعت و ۵۰۰ ساعت به انجام رسیده و آزمون‌های خودرویی نیز به موازات این فرایند، آغاز شده است.
وی، دانش موتور ایکس. یو. ام. را در اختیار و مالکیت ایران خودرو به دلیل ساخت داخل آن عنوان کرد و اظهار داشت: به موازات این موتور، افزایش تیراژ موتورهایتی یو ۵ و ای اف ۷ هم در دستور کار ایران خودرو قرار دارد.
قائم مقام مدیر عامل ایران خودرو تیراژ کنونی موتورتی. یو. ۵. را روزانه ۱۰۵۰ دستگاه عنوان کرد که به ۱۳۵۰ دستگاه و سال آینده به دو هزار دستگاه افزایش می‌یابد و همین برنامه برای موتور ای اف ۷ هم اجرا خواهد شد.
وی از برنامه دیگری برای همراه سازی قطعه سازان با این فرایند خبر داد و خاطرنشان کرد که بنزین با استاندارد یورو ۴ باید شش ماه زودتر از اجرای این استاندارد در جایگاه‌ها موجود باشد.
سلیمانی، جایگزینی موتور ۱۶ سوپاپ جی. پی. ۴. موجود بر روی پارس ای. ال. ایکس. را از اولویت‌های به‌کارگیری موتور ایکس یو ام عنوان کرد و اظهار داشت: چه استاندارد یورو ۴ اجرا شود یا خیر، پارس ای. ال. ایکس. حتماً با موتور ایکس. یو. ام. تولید خواهد شد.
وی گفت: نصب آزمایشی موتور ایکس. یو. ام. از ۱۵ بهمن ماه آغاز شده و با اتمام تستهای موتوری و خودرویی، تولید آزمایشی آن بر روی محصولات، از اول اردیبهشت ماه سال ۹۱ و تولید انبوه این موتور از ۳۱ خردادماه شروع و به مرور افزایش مییابد.