آزمایش شیشه برای۸۰%زوج هاواستخدامیها

به گزارش افکارنیوز به نقل از خراسان،با اجباري شدن آزمايش اعتياد به شيشه براي ازدواج و استخدام توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر، انجام اين آزمايش براي ۸۰ درصد از زوج ها و افراد متقاضي استخدام در سراسر کشور اجرا شد. غلامي رئيس آزمايشگاه هاي بهداشتي کشور در گفت وگو با خراسان اظهار داشت درحال حاضر آزمايش اعتياد به شيشه در ۸۰ درصد از موارد مراجعه انجام مي شود و ۲۰ درصد باقي مانده نيز که مربوط به تعداد معدودي دانشگاه علوم پزشکي است به دليل کمبود اعتبارات انجام نمي شود.

گرانی کیت های آزمایش شیشه دلیل اجرا نشدن طرح در سراسر کشور

این مسئول وزارت بهداشت گرانی کیت های انجام آزمایش شیشه را علت اجرا نشدن طرح در تمامی آزمایشگاه های دولتی عنوان کرد و گفت: وزارت بهداشت با اعطای امتیاز واردات کیت ها به چند شرکت وارد کننده و رقابتی کردن فضا از قیمت ها کاسته و تا پایان سال آزمایش اعتیاد به شیشه در تمامی آزمایشگاه های دانشگاه های علوم پزشکی اجرایی خواهد شد. غلامی با تاکید بر این که آزمایش مذکور به دلیل دو مرحله ای بودن از دقت بالایی برخوردار است، گفت: آزمایش در دو مرحله غربالگری و کروماتوگرافی انجام می شود و به همین دلیل از دقت بالایی برخوردار است، اما مردم و خانواده ها باید در نظر داشته باشند که منفی بودن هر آزمایش مربوط به اعتیادی به معنی عدم اعتیاد فرد نیست.

آزمایش اعتیاد قرص های اکستازی و حشیش اجباری می شود

رئیس آزمایشگاه های بهداشتی کشور با اشاره به اجباری بودن آزمایش اعتیاد به تریاک، مرفین و هروئین برای ازدواج و استخدام افزود: با پی گیری های ستاد مبارزه با مواد مخدر و همکاری وزارت بهداشت آزمایش شیشه نیز به لیست آزمایشات اجباری اضافه شده است.

وی خاطرنشان کرد براساس تصمیم ستاد مبارزه با مواد مخدر وزارت بهداشت با تهیه زیرساخت های لازم آزمایشگاهی انجام آزمایش اعتیاد به قرص های اکستازی و مخدر حشیش را نیز تا پایان امسال اجباری خواهد کرد.

نیاز به اجباری شدن آزمایش ایدز نیست

رئيس آزمايشگاه هاي بهداشتي کشور در پاسخ به اين سوال که آيا انجام آزمايش ايدز پيش از ازدواج در برنامه هاي وزارت بهداشت و آزمايشگاه هاي مادر قرار خواهد گرفت يا خير نيز گفت: براساس پروتکل ابلاغي از سوي سازمان بهداشت جهاني به وزارت بهداشت، با توجه به پايين بودن آمار مبتلايان به ايدز در کشورمان توصيه اي به بيماريابي از سطح جامعه نشده است و وزارت بهداشت تنها در هنگامي اقدام به بيماريابي از سطح جامعه خواهد کرد که تعداد مبتلايان به مرز هشدار برسد و سازمان بهداشت جهاني به اين کار توصيه کند. در حال حاضر نيازي به اين کار نيست. غلامي همچنين با اشاره به انجام کارهاي تحقيقاتي و انجام آزمايش هاي مختلف بر روي افراد شاغل در مشاغل مختلف جامعه گفت: آزمايشگاه هاي بهداشتي کشور با همکاري مرکز سلامت محيط کار وزارت بهداشت اقدام به نمونه گيري از بين افراد شاغل در محيط هاي مختلف کاري مي کند و بسته به نوع کار و يا ارتباط داشتن با مواد شيميايي مختلف اين آزمايشات را انجام مي دهد تا برنامه ريزي لازم براي جلوگيري از بيماري هاي ناشي از شغل در وزارت بهداشت صورت گيرد. حسين غلامي به ايرنا گفت: انجام آزمايش شيشه همچنين در همه امور ازجمله هنگام استخدام که لازم به انجام آزمايش اعتياد باشد اجباري است. وي اضافه کرد: اجراي اين طرح از مهرماه امسال اجباري شده بود اما به دليل نبود امکانات، اجراي آن در برخي آزمايشگاه هاي کشور ميسر نشد. غلامي با بيان اين که اکنون اغلب آزمايشگاه هاي مجهز و داراي شرايط، انجام اين آزمايش ها را آغاز کرده اند، ادامه داد: کيت هاي تشخيصي اين آزمايش ها به دليل کم بودن شرکت هاي توليد کننده، بسيار گران بود، اما اکنون تعداد شرکت هاي توليد کننده اينگونه کيت ها، بيشتر شده است. رئيس اداره مديريت آزمايشگاه هاي بهداشتي وزارت بهداشت، خاطرنشان کرد هزينه انجام آزمايش مرفين تقريبا ۵۰ هزار تومان و هزينه آزمايش شيشه سه برابر آن است که درصورت رقابتي شدن بازار توليد کيت هاي تشخيصي، هزينه ها نيز کاهش مي يابد. غلامي تاکيد کرد همه آزمايشگاه هاي واجد شرايط کشور تا پايان امسال مي توانند آزمايش اعتياد شيشه را انجام دهند. شايان ذکر است چندي قبل وزير بهداشت نيز از اجرايي شدن طرح آزمايش شيشه براي زوج هاي جوان خبر داده بود و اجراي سراسري را مستلزم آماده سازي زيرساخت ها ذکر کرده بود.