به گزارش افکار نشوز به نقل از روزنامه شرق: اينترنت و فناوري اطلاعات، زيرساخت تمام زيرساختهاست. اين جمله رضا تقيپور، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در مراسم بهرهبرداري از شبكه عملي كشور، كافي بود تا اين زيرساخت زيرساختها بار ديگر از دسترس كاربران خارج شود. تنها به فاصله چند ساعت پس از بهرهبرداري از شبكه عملي كشور، بار ديگر دسترسي به خدمات سايتهاي ارايهدهنده ايميل- ياهو و گوگل- امكانپذير نشد.

حدود ۱۰ روز گذشته دسترسی به ای‌میل‌ها قطع شد و به مدت چند روز تداوم یافت؛ حال چند روزی بیشتر نمی‌گذرد که مجددا و یک روز پس از راه‌اندازی فاز نخست شبکه علمی کشور، شاهد همان رویه و قطعی «ای‌میل» و «جی‌میل» هستیم. این رویداد قطعی دوم که دقیقا همزمان با افتتاح فاز تهران شبکه علمی کشور اتفاق افتاد، این بحثرا در بین محافل و فعالان مرتبط با ارتباطات و فناوری اطلاعات مطرح کرده که شاید هدف، بسترسازی و ترویج استفاده از «ای‌میل» داخلی است که در درگاه کشور قابل دسترسی است.

این وضعیت مشکلاتی را برای کاربرانی که تا حال حاضر از سرویس‌های مشهور «ای‌میل» همچون «جی‌میل» و «یاهو» استفاده می‌کرده‌اند، به دنبال داشته است. البته از سوی دیگر، بارها در زمینه امن نبودن اطلاعات و حریم‌های شخصی در استفاده از سرویس‌دهندگان خارجی هم مطرح شده اما به هر دلیل کاربران ایرانی هنوز به استفاده نکردن از این خدمات سوق نیافته‌اند.

از صبح روز دوشنبه اول اسفند سرویس «جی‌میل» و «یاهو» برای اکثر کاربران ایرانی کاملا کند یا بلااستفاده شد. خدمات پست الکترونیک هفته گذشته نیز کند شده بود که مورد اعتراض کاربران و رسانه‌ها قرار گرفت. این بار نیز انسداد سایت‌های خدماتی اینترنتی اعتراض گسترده‌ای را در فضای مجازی به همراه داشت.

این اعتراض‌ها حتی موجب بروز واکنش‌هایی از سوی برخی نمایندگان مجلس نیز پیش از این شده بود به نحوی که احمد توکلی بیان کرده بود، عدم دسترسی نه تنها به امنیت ملی کمک نمی‌کند، بلکه موجب نارضایتی مردم و ضربه زدن به نظام است.

همچنین علی مطهری، رییس کمیته مخابرات مجلس وعده داد بود که درخصوص اختلالات پیش آمده از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در کمیسیون صنایع پرسش خواهد شد اما این پرسش با تعطیلی مجلس همراه بود و ماند برای آینده.

براساس این گزارش با توجه به استفاده روزافزون بسیاری از مشاغل از خدمات پست الکترونیک، قطع کردن‌های بدون اعلام قبلی دردسرهای وسیعی را برای کاربران به وجود می‌آورد.

سایت «الف» در این‌باره می‌نویسد: «به نظر می‌رسد کسانی که در قطع سرویس پست الکترونیک دست دارند از ابعاد وسیع ضدامنیتی و ناراضی‌سازی اطلاعی ندارند و هیچ ارزشی هم برای افکار عمومی و مردم ایران قایل نیستند.» کارشناسان معتقدند علت بروز مشکلات اخیر در دسترسی به برخی خدمات پست الکترونیک در کشور، اختلال در برخی پروتکل‌ها و لایه‌های ارایه اینترنت است. برخی صاحب‌نظران و کارشناسان با بررسی مشکلات کاربران در استفاده از اینترنت تاکید کرده‌اند، اختلال در Secure Sockets Layer یا(SSL) و پروتکل Transport Layer Security یا(TLS) از جمله عوامل اصلی این مشکل محسوب می‌شوند.

اختلال‌های یاد شده، نقل و انتقال داده‌ها از طریق پروتکل یاد شده را دچار مشکل کرده و باعثشده کاربران نتوانند به خدماتی همچون «جی‌میل»، «ای‌میل یاهو»، «هات میل» شرکت «مایکروسافت» و خدمات ایمن سایت‌هایی همچون آمازون دسترسی پیدا کنند. با این حال، شرکت ارتباطات زیرساخت کشور، شرکت مخابرات ایران و سازمان فناوری اطلاعات به این پاسخ انجامید که این قطعی‌ها، به هیچ یک از این سازمان‌ها مربوط نمی‌شود.

البته مسوولان هر کدام از این نهادها، دیگری را مسوول این امر می‌داند. مدیر روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت می‌گوید: اگر مساله محتوایی است به ما مربوط نمی‌شود و باید سازمان فناوری اطلاعات پاسخگو باشد.

انصاری، معاون سازمان فناوری اطلاعات ایران نیز در مقابل شرکت ارتباطات زیرساخت را مسوول اختلالات می‌داند. در نهایت این مساله نیز متوجه شرکت مخابرات به عنوان رابط میان شرکت‌های، مشترکان است که کارشناسان معتقدند، مخابرات مجری این سیاست‌هاست. نکته قابل توجه اظهارات معاون فنی وزارت اطلاعات است که پیش از این گفته بود گوگل و یاهو تهدیدکننده امنیت هستند و سردار جلالی رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور نیز از ناامن بودن خدمات «ای‌میل»، «گوگل» و «یاهو» خبر داده و گفته بود برای مقابله با این ناامنی باید زیرساخت مناسبی در کشور راه‌اندازی شود. به گفته وی ایجاد «ای‌میل» ملی، موتور جست‌وجوی ملی می‌تواند راه‌حلی برای مقابله با این مساله باشد.

تمامي اين مسايل مطرح ميشود تا همچنان معماي اختلالات اينترنت و قطعيهاي هر از چندگاهي ايميلها در كشور نامشخص بماند.