به گزارش ایسنا، در دهه ۱۹۹۰ میلادی خبرهای منتشر شده از کمپهای تجاوز در بوسنی و هرزگوین دنیا را شوکه و جوامع بینالمللی را مجبور به دخالت در این مساله کرد.

اخیرا این حقیقت به ظاهر موجه در لیبی و در جریان شورش‌های انقلابی بسیار دیده شده است. در لیبی هزاران قربانی تجاوز پاسخی در مورد جنایت‌های صورت گرفته علیه شان دریافت نکرده‌اند.

متاسفانه متجاوزان این فاجعه را امری اجتناب ناپذیر و طبیعی در جنگ‌ها اعلام می‌کنند. از این رو اغلب مجازات آنها غیر ضروری و امکان ناپذیر تلقی می‌شود.

بر اساس شواهد به دست آمده، به نظر می‌آید فاجعه‌ای نظیر آنچه در بوسنی اتفاق افتاد در لیبی در نتیجه ناآرامی‌های بهار عربی در این کشور به وقوع پیوسته است. تقریبا از زمان شروع اعتراضات در لیبی، معمرقذافی دستور داد تا به هر طریقی معترضان را سرکوب کنند. وی با لحنی نظامی به سربازانش دستور داده بود تا خانه به خانه شهر را گشته و غیرنظامیان بی‌گناه را مورد تجاوز قرار دهند.

پیش‌تر دیوان کیفری بین‌المللی شواهد وآماری به دست آورد که نشان می‌داد در جریان این درگیری‌ها در لیبی زنان و مردانی که علیه رژیم سابق این کشور تظاهرات می‌کردند به طور گسترده‌ مورد تجاوز واقع شدند.

بر اساس اظهارات «مارگت وال استورم»، نماینده‌ی ویژه رسیدگی به خشونت‌های جنسی در مناقشات در سازمان ملل، در مراکز بازداشت مانند زندان ابوسلیم و صالح‌الدین مردان مورد آزاد و اذیت‌های جنسی واقع شده‌اند.

ایمان العبیدی اولین زنی بود که در رسانه ها اعلام کرد شبه نظامیان او را ربوده و مورد آزار و اذیت جنسی قرار دادند.

در لیبی این حادثه تلخ نه تنها بر فرد قربانی تاثیر می‌گذارد بلکه خانواده و حتی قبیله‌ او را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. از این رو قذافی با این استراتژی قصد داشت هم زنان و هم خانواده‌های آنها را بی‌ارزش کند.

عبدالرحمن که در آن زمان وزیر امور خارجه لیبی بود و بعدتر به عنوان نماینده‌ی این کشور در سازمان ملل انتخاب شد، تعاملات زیادی را در جریان مناقشات اخیر لیبی میان کمیته‌های انقلابی و قبایل معترض با پسران قذافی برقرار کرده است. وی مدعی شده که خود «معمر قذافی» نیز به برخی از این افراد تجاوز کرده است.

به گزارش پایگاه اینترنتی thedaily beast.com، عبدالرحمن در سخنانش همچنین از قتلهایی نظیر یک مربی فوتبال به نام بشیرالریانی پرده برداشت. او مدعی شد این مربی دهه ۱۹۸۰ به قتل رسید که سعدی قذافی (یکی از پسران معمرقذافی) در آن دست داشته است.