نظر وزیر دادگستری در مورد حقوق شهروندی

علیرضا آوایی در حاشیه دیدار با نماینده، ولی فقیه و امام جمعه قزوین دوشنبه شب در خصوص موانع تحقق حقوق شهروندی اظهارداشت: یکی از مهمترین کار‌هایی که برای حقوق شهروندی میتوان انجام داد ارتقاء شفافیت در جامعه است.

وی افزود: در همین راستا لایحه شفافیت را در کمیسیون لوایح دولت ارائه کردیم که بررسی آن به اتمام رسیده و به دولت رفته تا در مجلس تصویب شود.

مسئولان به حقوق شهروندی باور دارند/ تبلیغات نیست

وزیر دادگستری تصریح کرد: باید کاری کنیم تا مردم در یک فضای شفاف زندگی کنند و با ابهام، نبود تفهیم قوانین به مردم سخت نگیریم و خوشبختانه دولت در این زمینه بسیار جدی و پیگیر است و این که گاهی مسئولان دولتی می‌گویند دنبال حقوق شهروندی هستند واقعا بحث تبلیغاتی نیست و باور‌های دولت و مسئولان و خدمتگزاران تحقق حقوق شهروندی است.

آوایی گفت: هم رئیس جمهور و هم وزرا این نگاه را دارند و امیدواریم در ادامه روند کار بخوبی انجام شود و به نظر می‌رسد مسیری که طی می‌شود خوب است و با تحقق دولت الکترونیک که از کار‌های خوب انجام شده است این موضوع شتاب خواهد گرفت.

تربیت کارگزاران نظام مهمترین اصل است

وزیر دادگستری در ادامه یادآورشد: موضوعی که از همه بیشتر اهمیت دارد تربیت کارگزاران نظام است و ما باید به حدی از تربیت برسیم که وقتی امام فرمودند: «من خمتگزار مردم هستم» باور کنیم ما ارباب نیستیم بلکه همه ما خدمت گذار مردمیم.

آوایی گفت: باید بدانیم مردم رعیت نیستند و ما صاحب و ارباب نیستیم لذا در بخش‌های مختلف نظام لازم است روی این موضوع کار کنیم تا اگر مردم به ما مراجعه کردند در عمل ببینند و باور کنند حکومت ما را برای خدمت گزاری به آن‌ها منصوب کرده است.

وی اضافه کرد:باید مردم را تکریم کنیم و عزت بگذاریم وتجربه ما نشان می‌دهد نیاز جامعه مردم در این شرایط فقط احترام و تکریم و حرمت است و بدون اغراق باید گفت: تکریم مردم مانند اکسیژن از نیاز‌های جامعه است.

وزیر دادگستری تصریح کرد: در این زمینه اعتراف می‌کنیم به آن قله‌ای که شان نظام است نرسیده ایم و باید قدم‌های بزرگی را با سرعت بیشتری برداریم تا این مهم محقق شود.

جذب وکیل و آزمون در مسیر هماهنگی است

آوایی در خصوص اختلاف نظر کانون وکلا در نحوه آزمون و جذب وکیل هم به خبرنگار مهر اظهارداشت: از این اختلاف اطلاع زیادی ندارم، اما یک بار سوال کردند و من گفتم کانون وکلا وقتی می‌خواهد نیرویی بگیرد به تنهایی تصمیم نمی‌گیرد بلکه به خرد جمعی قائل است و بر اساس نیازش اقدام می‌کند.

وی بیان کرد: البته در میان کانون وکلا برخی دیدگاه‌هایی در خصوص جذب وکلای قوه قضائیه دارند که داریم تلاش می‌کنیم این دیدگاه‌ها با دستگاه قضایی نزدیک شود و خوشبختانه مسیر به سمت تعامل و هماهنگی است و باید کمک کنیم تا هم کانون وکلا آرامش پیدا کند و نگران نشود و هم وکلای دستگاه قضایی احساس امنیت قضایی و شغلی کنند و روابط محکم‌تر شود.